MOT i Ungdomsskole
UTDANNINGSSENTERET
MOT-camp er et inspirasjons- og utdanningssenter som ligger i bymarka i Trondheim. Bygget rommer 3500 kvm med storkjøkken, flere undervisningsrom og overnatting for over 60 personer.
I 2007 fikk MOT en del av forsvarsanlegget på Gråkallen i gave fra Trondheim kommune. «MOT skal få et nytt hjem» utalte daværende ordfører Rita Ottervik. Etter mye planlegging, støtte fra næringslivet og tusenvis av dugnadstimer, ble lokalene pusset opp og MOT-camp realisert og lansert i 2011. Vi er stolte av bygget og hva MOT-camp har betydd for mange barn, ungdom og voksne som har deltatt på ulike samlinger.
79% av elevene på 10. trinn sier at de er litt enig, ganske enig eller helt enig i at MOT bidrar til at det er lettere å ta egne valg. På en skala fra 1-6 er gjennomsnittet på spørsmålet 4,37 (MOT-undersøkelsen 2025)
81% av elevene på 10. trinn sier at de er litt enig, ganske enig eller helt enig i at MOT bidrar til et klassemiljø der ingen er utenfor. På en skala fra 1-6 er gjennomsnittet på spørsmålet 4,48 (MOT-undersøkelsen 2025).
slik jobber MOT
«Robust ungdom 12-16»
MOTs elevprogram «Robust ungdom» består av 14 MOT-økter hvor målet er å styrke ungdoms robusthet, og å skape klassekulturer og skolemiljøer der alle er inkludert. Hver MOT-økt har temainnhold og metodikk som fremmer gode samtaler, refleksjon og positiv aktivitet.
Gjennom MOT-øktene gir vi ungdom konkrete verktøy, og sammen med dem trener vi på situasjoner og utfordringer der verktøyene kan være til hjelp når de møter utfordringene som kan oppstå i ungdomstida.
Programmet gjennomføres av spesielt rekrutterte mennesker, som har fått opplæring i MOTs metoder og verktøy. Det kan være en av skolens ansatte, eller en annen ressursperson i lokalsamfunnet. Det viktigste utvalgskriteriet er at vedkommende har god relasjonskompetanse.
MOT FOR DE VOKSNE
Ansatte i skolen har en av samfunnets viktigste oppgaver. Skolen er en arena for alle ungdom og er derfor en viktig arena for å bygge ungdom for fremtiden.
Gjennom samarbeid med MOT får skolene årlige kompetanseforedrag for skolens personale og foresatte, hvor målet er fellesforstått ansvarlighet for voksne rundt barn og unge.
Kjernen i foredragene er de tre relasjonsnormene; skape godfølelsen, vise bakgrunnsforståelse og praktisere tøff kjærlighet. Disse er systematisert gjennom det autoritative perspektivet og gjelder både klasseledelse og foreldrestil.
Les mer om «MOT for de voksne» her
robuste holdninger
I MOT-øktene trener vi på å styrke egenkraft og utvikle motstandsdyktighet. MOT tilrettelegger for god dialog med ungdommene, og skaper bevissthet rundt egne verdier og evnen til å akseptere og hjelpe seg selv.
Viktige tema er selvfølelse, selvregulering og selvhevdelse. Dette er viktige beskyttelsesfaktorer for enkelteleven. Egen robusthet og trygghet er grunnleggende for å kunne løfte blikket og ta vare på andre.
trygge klassekulturer
MOT-øktene har som mål å styrke relasjoner og hjelpe den enkelte til å se seg selv som en viktig brikke i en større helhet. MOT vekker bevissthet rundt viktigheten av å inkludere alle. Viktige tema er trygghet, tilhørighet, sosial kompetanse og mangfold.
Trygge miljø der ungdom aksepterer forskjeller og gjør hverandre verdifulle er avgjørende for at hver enkelt elev skal føle seg ivaretatt. Med tette og trygge relasjoner øker også sjansen for at man sier ifra om man sliter selv, eller ser at andre sliter.
mot verdiene
Det krever en hel del mot å være ungdom i dag. For eksempel krever det mot å sette grenser, eller stå opp for en som blir mobbet. Man skal være modig for å drømme stort, være seg selv, og ikke følge strømmen. Det krever også mot å takle alle de utfordringene som alltid vil være en del av livet. MOTs verdier er en rød tråd i MOT-øktene og i kommunikasjonen med ungdom i klasserommet. Verdiene gjør ungdommene mer bevisst på egen atferd og hvordan de påvirker menneskene rundt dem.
DetTE tilbyr vi ungdomsskolen
Fast program og tett oppfølging
- MOT-programmet «Robust ungdom»: 14 MOT-økter à 120 min, som gjennomføres over 3-årig skoleforløp
- MOT tilbyr et helhetlig og godt utprøvd program, med øvelser, verktøy og manus til alle MOT-økter, som er tett knyttet opp mot overordnet del av læreplanen og kompetansemål i fag
- Målet er å styrke ungdoms robusthet og motstandskraft, og å skape klassekulturer og skolemiljøer der alle er inkludert
- Årlig foredrag og inspirasjon til skolepersonale
- Årlig foredrag og inspirasjon til foresatte
- Tett oppfølging og dialog med regionleder
- Temperaturmåling gjennom årlig MOT-undersøkelse for hver skole. Resultatene følges tett opp av MOTs regionledere, og brukes aktivt i forbedringsarbeid
Utdannelse og erfaringsutveksling
- Verdibasert lederutvikling for skolens ledelse
- Utdanning i MOTs metoder og verktøy for personale involvert i MOT-arbeidet
- Fortløpende tilbud om utdanning ved utskiftning av personale
- Årlig nasjonal kompetansesamling, med fokus på etterutdanning og erfaringsutveksling for alle lokale MOT-medarbeidere
- Kompetansenettverk med erfaringsutveksling på tvers av skoler og kommuner
Kampanjer og forsterkningsaktiviteter
- Hei-kampanjen: Skolestartkampanje med fokus på god skolestart og inkludering
- Drømmeperioden: Fokus på tørre å ha små og store drømmer og å sette seg mål. Deltakelse i MOTs drømmefond
- MOT til å glede-dagen: Fokus på hvordan spre smil og glede - med enkle midler
- Ambassadør-aktiviteter: Mulighet for besøk, foredrag og inspirasjon fra MOTs ambassadører kjent fra idrett og kultur
- Synliggjøring: Plakater og annet kampanjemateriell
- Videomateriale: Tilgang til videomateriale med ulik tematikk, som kan benyttes ved ønske gjennom året

Deltaker på Verdisamling

Skolen som Samfunnsbygger
Ansatte i skolen har en av samfunnets viktigste oppgaver. Skolen er en arena for alle ungdom og er derfor en viktig arena for å bygge ungdom for fremtiden.
Skolen som samfunnsbygger er et forsterkningsprogram hvor målet er fellesforstått ansvarlighet for voksne rundt barn og unge. Kjernen i programmet er de tre relasjonsnormene; skape godfølelsen, vise bakgrunnsforståelse og praktisere tøff kjærlighet.
Disse er systematisert gjennom det autoritative perspektivet og gjelder både klasseledelse og foreldrestil. Gjennom programmet forsterker vi rektor som kulturbygger og bidrar med foredrag til personalet og lokalsamfunnet.
Aktuelt
MOT har vært et opplegg jeg mener har vært med på å styrke oss som ungdom, der vi har kunnet lære om oss selv og hva som er viktige verdier i livet
MOT bidrar til et klassemiljø der ingen er utenfor
Utenforskap er en av de største risikofaktorene vi har i samfunnet vårt i dag. MOT Norge jobber for å bidra til inkluderende klassemiljøer hvor alle føler tilhørighet. 81% av elevene på 10. trinn svarte at de er litt enig, ganske enig eller helt enig i at MOT bidrar til et klassemiljø der ingen er utenfor (på en skala fra 1-6 er gjennomsnittet på spørsmålet 4,48).
MOT BIDRAR TIL AT JEG VISER MER MOT TIL å være Meg selv
79% av elevene på 10. trinn sier at de er litt enig, ganske enig eller helt enig i at MOT bidrar til at jeg viser mer mot til å være meg selv (på en skala fra 1-6 er gjennomsnittet på spørsmålet 4,31).
80% av avgangselevene på VGS sier at de er litt enig, ganske enig eller helt enig i at MOT bidrar til at jeg viser mer mot til å være meg selv (på en skala fra 1-6 er gjennomsnittet på spørsmålet 4,30).
MOT BIDRAR TIL ET KLASSEMILJØ DER INGEN ER UTENFOR
På VGS svarte 85% av avgangselevene at de er litt enig, ganske enig eller helt enig i påstanden MOT bidrar til et klassemiljø der ingen er utenfor (på en skala fra 1-6 er gjennomsnittet på spørsmålet 4,58).
79% av elevene på 10. trinn sier at de er litt enig, ganske enig eller helt enig i at MOT hjelper meg til å ta egne og bevisste valg (på en skala fra 1-6 er gjennomsnittet på spørsmålet 4,48).
79% av avgangselevene på VGS sier at de er litt enig, ganske enig eller helt enig i at MOT hjelper meg til å ta egne og bevisste valg (på en skala fra 1-6 er gjennomsnittet på spørsmålet 4,35).
MOT HJELPER MEG TIL Å TA EGNE OG BEVISSTE VALG
MOT bidrar til at flere ungdommer viser mot til å si nei
81% av elevene på 10. trinn sier at de er litt enig, ganske enig eller helt enig i at MOT bidrar til at flere ungdommer viser mot til å si nei (på en skala fra 1-6 er gjennomsnittet på spørsmålet 4,40).
82% av avgangselevene på VGS sier at de er litt enig, ganske enig eller helt enig i at MOT bidrar til at flere ungdommer viser mot til å si nei (på en skala fra 1-6 er gjennomsnittet på spørsmålet 4,34).
VIL DU TA MED TEAMET DITT TIL MOT-CAMP?
Siden 1997 har vi utviklet en sterk og velprøvd filosofi som ikke bare påvirker unge, men også voksne, ledere og organisasjoner. På MOT-camp tilbyr vi tre skreddersydde programmer for næringslivet og organisasjoner, der vår filosofi, kjerneverdier og metoder kan bidra til å styrke både enkeltpersoner og team. Her kan du lese litt mer om samlingene som vil treffe både hodet og hjertet. Er du mer nysgjerrig? Bruk kontaktskjemaet nederst på siden.

Forskningssamarbeid med NTNU
I vår inngikk MOT Norge et spennende forskningssamarbeid med NTNU. I flere måneder har MOT, i samarbeid med NTNU, finpusset og testet en intervensjonsøkt som skal styrke faktorer som påvirker ungdoms robusthet.


årsrapporter
Vi jobber for å skape et varmere og tryggere samfunn. Et samfunn der ingen føler seg alene, og hvor alle har mot til å sette grenser for seg selv, hjelpe andre og leve ut drømmene sine.
Det gjør vi gjennom våre programmer for ungdomsskoler og videregående skoler - og gjennom utviklingsprogram for voksne som jobber tett på barn og ungdom i lokalsamfunnet. Det er en av årsakene til at MOT har effekt.
I årsrapportene våre kan du lese mer om våre aktiviteter og resultater for hvert år.
vil du skape resultater med mot?
Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende prat og mer informasjon.




