Skolen som Samfunnsbygger
MOT for de voksne
Vi har utviklet et forskningsbasert forsterkningsprogram som heter "Skolen som samfunnsbygger". Målet til programmet er fellesforstått ansvarlighet for voksne rundt barn og unge.
Ansatte i skolen har en av samfunnets viktigste oppgaver. Skolen er en arena for alle ungdommer og er derfor en viktig arena for å bygge ungdom for fremtiden. Kjernen i programmet er de tre relasjonsnormene; skape godfølelsen, vise bakgrunnsforståelse og praktisere tøff kjærlighet.
Disse er systematisert gjennom det autoritative perspektivet og gjelder både klasseledelse og foreldrestil. Gjennom programmet forsterker vi rektor som kulturbygger og bidrar med foredrag til personalet og lokalsamfunnet.
Innhold

skolepersonalet
Hvert år får skolepersonalet foredrag som tar utgangspunkt i det autoritative perspektivet, og knyttes opp mot de tre relasjonsnormene. Ved å jobbe mot et felles elevsyn, og et felles språk, vil det kunne gi gode gevinster for elevene.
- Oppstartsår: Foredraget «De tre relasjonsnormene: Autoritative voksne i praksis» 4-6 timer.
- Deretter årlig foredrag med dagsaktuelle tema. År 2023/24 - «Bygg psykologisk trygghet med MOTs verktøykasse» 2 timer.

Kveldsforedrag
Hvert år får skolen tilbud om tilhørende kveldsforedrag for lokalsamfunnet som tar utgangspunkt i det autoritative voksenperspektivet. Her kan både foresatte og andre viktige voksne i fritidssektoren inviteres.
Både ansatte i skolen og andre viktige voksne rundt barn og unge får gjennom foredragene nyttige verktøy som kan brukes for å skape et mer inkluderende klassemiljø og et varmere samfunn.

Oppfølging
Gjennom programmet får rektor mulighet til å dra nytte av MOTs kompetanse og ressurser med årlige tilpassede coachingsamtaler. Målet er å gi ledelsesstøtte og styrke arbeidet med kulturbygging.
Rektor for også tilgang på oppfølgingsøkter med personalet, for å forsterke skolen som samfunnsbygger.

Nettverkssamling
Hvert år inviteres alle rektorer tilhørende «Skolen som samfunnsbygger» til en årlig erfaringssamling i forbindelse med MOTs ildsjelsamling. Gjennom erfaringssamlingen får man muligheten til å bygge verdifulle relasjoner med andre skoleledere som jobber med MOT, dele erfaringer og beste praksis.
HELHETLIG PROGRAM
For å bidra med kompetanseheving for personalet og foresatte gjennomfører MOT årlig foredrag og oppfølging. Målet er å styrke et positivt elevsyn og gi konkrete verktøy for å støtte barn og unge. Dette øker eierskapet til MOT-arbeidet på skolen, og dermed styrkes den kollektive innsatsen for elevenes trivsel og utvikling.
Forankring i personalet sikrer at MOT-programmene ikke bare blir et prosjekt på siden, men en integrert del av skolens hverdag. Når skoleansatte bruker metodikken i hverdagen, vil programmet ha bedre og mer helhetlig påvirkning.
Foresatte er en viktig del av barn og unges læringsmiljø. Når de kjenner til elevprogrammet og støtter det hjemme, skapes det en rød tråd mellom hjem og skole. Det gjør det lettere for elevene å oppleve sammenheng og mening i det som skjer.
Foredragene er systematisert gjennom det autoritative perspektivet. De gjelder både klasseledelse og foreldrestil, og består av tre hovedelementer: skape godfølelsen, vise bakgrunnsforståelse og praktisere tøff kjærlighet.



It takes a village to raise a child
- afrikansk ordtak

Hvordan bli MOT-skole?
Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende prat og mer informasjon.