Ved å klikke på "Tillat alle cookies" aksepterer du lagring av cookies på din enhet med det formål å forbedre nettstedets navigasjon, analysere bruk av nettstedet og bidra til vår markedsføringsinnsats. Se vår Personvernerklæring for mer informasjon.

MOTs program FOr Barneskole

(1.-4. trinn)

super!!

SUPER!! (1.-4. trinn) er et program for å bygge trygge og gode klassemiljø, og ivareta barns naturlige tendens til å like seg selv. I en «SUPERklasse» er alle like viktige og lærer om likeverd, tilhørighet og mangfold. Elevene øver og lærer om sosial kompetanse gjennom lek, refleksjon, undring og historier. De blir kjent med egne og andres følelser, selvregulering og lærer om hjernens magi. 

SUPER!! ønsker at hver enkelt elev skal forstå seg selv bedre, både alene og sammen med andre. Ha en bredere forståelse av egne følelser og reaksjonsmønster. Elevene undrer seg, utfolder seg kreativt og oppleve en trygg skolehverdag, der hver enkelt elev opplever at de er like viktig. 

For å skape et godt miljø krever det samarbeid og forståelse. Vi lærer mens vi går, og det er lettere om vi går sammen.

Utviklingen av programmet SUPER!! for 1.-4. trinn ble støttet av Utdanningsdirektoratet. Program for 5.-7. trinn er under utvikling (2025-2028).

SåNn JOBBER vi

PROGRAMMET SUPER!!

Programmet består timeplanfestede SUPER!!-økter hver uke. Gjennom øktene får barna konkrete verktøy og et felles språk som hjelper dem å forstå, tilpasse og kommunisere følelser og ulike perspektiv. Målet er at klassen skal bli en «SUPER!!-klasse» der alle er med.

Som virkemiddel blir elevene kjent med superhelten Super-Marte og hennes medhjelper Dr. Klok. To karakterer som undrer seg sammen med elevene og fronter gode verdier.

MOT FOr DE VOKSNE

Ansatte i skolen har en av samfunnets viktigste oppgaver. Skolen er en arena for alle ungdom og er derfor en viktig arena for å bygge ungdom for fremtiden. Gjennom samarbeid med MOT får skolene årlige kompetanseforedrag for skolens personale og foresatte, hvor målet er fellesforstått ansvarlighet for voksne rundt barn og unge.

Kjernen i foredragene er de tre relasjonsnormene; skape godfølelsen, vise bakgrunnsforståelse og praktisere tøff kjærlighet. Disse er systematisert gjennom det autoritative perspektivet og gjelder både klasseledelse og foreldrestil.

Les mer om «MOT for de voksne» her

Trygt klassemiljø

SUPER!!-øktene har som mål å styrke relasjoner og hjelpe den enkelte til å se seg selv som en viktig brikke i en større helhet. I SUPER!! øver vi på å se og inkludere alle. Viktige temaer er trygghet, tilhørighet, sosial kompetanse og mangfold.

Trygge miljø der barna aksepterer forskjeller og gjør hverandre verdifulle er avgjørende for at hver enkelt elev skal føle seg ivaretatt. Med tette og trygge relasjoner øker også sjansen for at man sier ifra om man sliter selv, eller ser at andre sliter.

Trygge elever

Målet er at elevene lærer seg begreper, tankesett og strategier som bidrar til å ha en bedre forståelse av seg selv og hverdagen. Verktøyene hjelper dem til å bruke dette både i og utenfor klassen.

SUPER!! tilbyr en systematikk for å jobbe med temaer som selvhevdelse, selvfølelse og selvregulering.

DetTE tilbyr vi barneskolen

Fast program og oppfølging
  • Programmet SUPER!! 1.-4. trinn: En «SUPER!!-økt» hver uke som inkluderer historier, leker/øvelser og konkrete verktøy
  • SUPER!!-øktene er tett knyttet opp mot overordnet del av læreplanen samt kompetansemål i fag
  • Målet er å styrke robusthet og motstandskraft, og å utvikle klassekulturer og skolemiljøer der alle er inkludert
  • Årlig foredrag og inspirasjon til skolepersonale
  • Årlig foredrag og inspirasjon til foresatte
  • Tett oppfølging og dialog med regionleder
Utdannelse og erfaringsutveksling
  • Verdibasert lederutvikling for skolens ledelse
  • Utdanning i MOTs metoder og verktøy for personale involvert i programmet SUPER!! på skolen
  • Tilbud om utdanning ved utskiftning av personale
  • Årlig nasjonal kompetansesamling med fokus på erfaringsutveksling
  • Kompetansenettverk med erfaringsutveksling på tvers av skoler og kommuner
Forsterkningsaktiviteter
  • SUPER!!-oppdrag: Hjemmeoppgaver for å bidra til gode samtaler med foresatte
  • Synliggjøring: Plakater og annet kampanjemateriell
  • Videomateriale: Tilgang til videomateriale med ulik tematikk, som benyttes ved ønske gjennom året

TILBAKEMELDING FRA klasserommet

Camilla Yttereng, kontaktlærer fra Knarrlagsund oppvekstsenter, har jobbet med SUPER!! i tre år:

SUPER!! blir noe håndfast som ikke bare jeg sier, men fungerer nesten som å ha besøk utenfra. Sistnevnte vet vi at fungerer meget godt. Man føler man har en samarbeidspartner ved siden av seg i klasserommet.

Klasse fra Seljord om hva de har lært gjennom SUPER!! :
Vi gjer ikkje opp!
Vi øver og øver og øver
Trøster kvarandre
Kult å være ekorn og å hjelpe kvarandre
Vi er venner
Sier hei
Spørre om noen vil være med i leken

Frogner skole har laget en liten podcast om SUPER!! hvor to elever fra tredje trinn og en lærer prater om programmet. Et utdrag kan du høre under, og hele episoden finner du på denne linken: Superpodden - Frogner Skole

En ting jeg har erfart med SUPER!! er at jeg har undervurdert barna.

Lærer i 1.klasse, Vestland

Ønsker du MER informasjon om «SUPER!!»?

kontakt oSs
kontakt oss

Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende prat og mer informasjon.

kontakt oss