
SUPER!!-samling med stort engasjement: – Det er kult å ha vært med fra starten av
– Det er imponerende å se hvor mange som vil dra i samme retning og gjøre en forskjell, forteller de to som har hovedansvaret for å utvikle SUPER!!, Marte Siljan Lind og Bjørg-Elin Moen.
For oss er det helt fantastisk å se hvordan skolene tar eierskap og benytter seg av SUPER!! i hverdagen, sier de videre.
SUPER!! består av 130 økter fordelt på 4 år og finnes nå i 65 skoler over hele Norge. To ansatte fra hver skole som har drevet SUPER!! i mer enn ett år, ble invitert til erfaringssamlingen for å dele refleksjoner og ideer.
– Vi har laget rammen for SUPER!!, men skolene bidrar til å utvikle programmet videre. En deltaker sa: "Jeg er sikker på at SUPER!! blir stort, og det er kult å ha vært med fra starten av". Det sier mye om eierskapet de føler, sier Moen. Siljan Lind legger til at vi i MOT er opptatt av å lytte og lære av ekspertene – de ansatte på skolene som jobber tett med barna.
VIKTIG FOR KLASSEMILJØET
Belinda Hellesund, lærer ved Rong skole i Øygarden, forteller at SUPER!! er blitt en naturlig del av deres skolekultur.
– Superspråket blir ikke bare brukt i SUPER!!-øktene, det er blitt en del av alt vi gjør. Det gir oss en felles forståelse og hjelper oss å skape det klassemiljøet vi ønsker. Uten et godt klassemiljø går det mye tid bort på konflikthåndtering, og da blir det vanskelig å drive god undervisning.

KLAR FOR FORSKNING
SUPER!! tar nå et viktig skritt videre. MOT Norge har sammen med Høgskulen på Vestlandet (HVL) og Folkehelseforeningen fått støtte fra Stiftelsen DAM for å forske på faktorer som hemmer og fremmer implementeringen av SUPER!!. Prosjektleder Ingrid Laukeland Djupegot fra HVL var til stede under samlingen for å høre direkte fra skolene hvilke erfaringer de har.
Erfaringssamlingen ble dermed ikke bare en møteplass for de som jobber med SUPER!!, men også et viktig bidrag i videreutviklingen av et program som kan utgjøre en forskjell for barns trivsel i mange år framover.