Gruppebilde av engasjerte lærere under SUPER!! erfaringssamling arrangert av MOT Norge. Foran står SUPER!!-leder Marte i rød- og hvitstripet genser. Alle deltakerne har på seg hvite SUPER!!-t-skjorter og smiler mot kamera. Et fargerikt SUPER!!-banner vises til venstre i bildet.

SUPER!!-samling med stort engasjement: – Det er kult å ha vært med fra starten av

På årets erfaringssamling deltok ansatte fra SUPER!!-skoler fra hele landet for å dele erfaringer, hente inspirasjon og forme videreutviklingen av MOT Norges program for sosial og emosjonell læring i barneskolen.

– Det er imponerende å se hvor mange som vil dra i samme retning og gjøre en forskjell, forteller de to som har hovedansvaret for å utvikle SUPER!!, Marte Siljan Lind og Bjørg-Elin Moen.

For oss er det helt fantastisk å se hvordan skolene tar eierskap og benytter seg av SUPER!! i hverdagen, sier de videre.

SUPER!! består av 130 økter fordelt på 4 år og finnes nå i 65 skoler over hele Norge. To ansatte fra hver skole som har drevet SUPER!! i mer enn ett år, ble invitert til erfaringssamlingen for å dele refleksjoner og ideer.

– Vi har laget rammen for SUPER!!, men skolene bidrar til å utvikle programmet videre. En deltaker sa: "Jeg er sikker på at SUPER!! blir stort, og det er kult å ha vært med fra starten av". Det sier mye om eierskapet de føler, sier Moen. Siljan Lind legger til at vi i MOT er opptatt av å lytte og lære av ekspertene – de ansatte på skolene som jobber tett med barna.

VIKTIG FOR KLASSEMILJØET

Belinda Hellesund, lærer ved Rong skole i Øygarden, forteller at SUPER!! er blitt en naturlig del av deres skolekultur.

– Superspråket blir ikke bare brukt i SUPER!!-øktene, det er blitt en del av alt vi gjør. Det gir oss en felles forståelse og hjelper oss å skape det klassemiljøet vi ønsker. Uten et godt klassemiljø går det mye tid bort på konflikthåndtering, og da blir det vanskelig å drive god undervisning.

Forskning: Ingrid Laukeland Djupegot fra Høgskulen på Vestlandet.
KLAR FOR FORSKNING

SUPER!! tar nå et viktig skritt videre. MOT Norge har sammen med Høgskulen på Vestlandet (HVL) og Folkehelseforeningen fått støtte fra Stiftelsen DAM for å forske på faktorer som hemmer og fremmer implementeringen av SUPER!!. Prosjektleder Ingrid Laukeland Djupegot fra HVL var til stede under samlingen for å høre direkte fra skolene hvilke erfaringer de har.

Erfaringssamlingen ble dermed ikke bare en møteplass for de som jobber med SUPER!!, men også et viktig bidrag i videreutviklingen av et program som kan utgjøre en forskjell for barns trivsel i mange år framover.

Ved å klikke på "Tillat alle cookies" aksepterer du lagring av cookies på din enhet med det formål å forbedre nettstedets navigasjon, analysere bruk av nettstedet og bidra til vår markedsføringsinnsats. Se vår Personvernerklæring for mer informasjon.