To Bodø/Glimt-spillere står foran en klasse med elever

- Ta vare på de som skiller seg ut

Det ble slått på stortromma i Bodø da alle MOT-skolene og Bodø/Glimt skapte en fantastisk MOT-dag for ungdommene i kommunen.

På onsdag ble det en innholdsrik dag i Bodø. MOT-skolene Bankgata ungdomsskole, Hunstad ungdomsskole og NTG hadde samlet kreftene til en dag med foredrag, aktivitet og besøk fra Bodø/Glimt.

Dagen startet i Hunstad Kirke, hvor MOTs regionleder Gudmund Kongshavn og foredragsholder Adrian Lund hadde en times sofaprat for alle elevene på 8. trinn. Adrian har Tourettes syndrom og fortalte historier om livet med Tourettes og hvordan han mange ganger har måttet vise mot, til et lydhørt publikum. Gudmund fortalte også åpenhjertig om stammingen sin, og det ble en fin prat med ungdommene om det å være de som skiller seg ut, og hvordan alle kan vise mot til å bry seg og ta vare på hverandre. Etter sofapraten fikk ungdommene utfolde seg i mange ulike aktiviteter, hvor flere viste mot ved å synge karaoke.

MOTs regionleder Gudmund Kongshavn og Adrian Lund
BODØ/GLIMT BESØKTE ALLEKLASSENE PÅ MOT-SKOLENE

Dagen ble avsluttet med at alle spillerne på Bodø/Glimt dro ut å besøkte elevene på MOT-skolene. Bodø/Glimt-spillerne fordelte seg på de tre skolene, og gikk parvis inn i alle klassene. Elevene hadde på forhånd forberedt gode spørsmål, og spillerne måtte svare på spørsmål som for eksempel hvordan de takler forventninger andre har til de, hvordan de inkluderer hverandre på laget og hvordan de ser på det å være forbilder for mange.

Patrick Berg og Daniel Bassi Jakobsen ble spurt om hvordan de, som profilerte profiler, håndterer at mange tenker noe om dem. Berg svarte ærlig at det var noe han slet med da han var yngre.

- Før, da jeg var yngre, tenkte jeg mye på hva andre synes om meg, og slet litt med det. Om det var klassekamerater, lagkamerater, eller eldre spillere. Men nå, når jeg har blitt litt eldre, har heldigvis lært meg at jeg ikke gidder å bruke energien min på ting jeg ikke får gjort noe med. Så lenge jeg har gode verdier og holdninger i det jeg gjør, så får folk tenke det de vil, for det kan jeg ikke kontrollere. Mine holdninger, verdier og handlinger kan jeg kontrollere, så det fokuserer jeg på. Da får andre rundt meg tenke det de gjør.

Jakobsen fulgte opp.

- Når jeg byttet klubb fra Tromsø til Bodø/Glimt, var det mye reaksjoner fra medier og jeg ble spammet ned med meldinger fra mange folk, siden klubbene har den rivaliseringen. Da var det viktig å klare å skille ute en del og heller lytte til de du er trygg på og stoler mest på som familien og de nærmeste.

Patrick Berg og Daniel Bassi
- SYNES PATRICK SVARTE BRA

Sindre fra Bankgata ungdomsskole er stor Bodø/Glimt-supporter og synes det var veldig gøy å få besøk av spillerne på skolen.

- Da jeg hørte Bodø/Glimt skulle komme ble jeg starstruck og synes det var veldig gøy. Jeg elsker Bodø/Glimt og følger med på de hele tiden, så jeg tok på meg oppgaven med en gang om å stille spørsmål til de. Jeg synes Patrick svarte så bra på hvordan det er å være forbilde og hvordan ting fungerer i deres system, og hva de gjør for å være gode lagkompiser.

Sindre fra Bankgata ungdomsskole stilte gode spørsmål til Bodø/Glimt-spillerne
- GLAD FOR Å KUNNE BIDRA

Bodø/Glimt har vært en MOT-ambassadørklubb siden 2021, og daglig leder for samfunnsavdelingen i Bodø/Glimt, Ørjan Berg, synes dagen har vært veldig bra.

- Dette gjør vi for å være med å forsterke det gode arbeidet elevene og lærerne gjør på MOT-skolene i Bodø. Utrolig artig å få høre om det flotte arbeidet som gjøres og være med på å inspirere litt. Vi er bevisst rollen vår som forbilder, og for klubben og spillerne er dette veldig positivt. At MOT er på skolene er kjempe viktig og vi er glad for å kunne bidra, sier Berg.

Vi takker alle involverte for en fantastisk fin dag i Bodø.

Ved å klikke på "Tillat alle cookies" aksepterer du lagring av cookies på din enhet med det formål å forbedre nettstedets navigasjon, analysere bruk av nettstedet og bidra til vår markedsføringsinnsats. Se vår Personvernerklæring for mer informasjon.