
Vi er i gang med forskning på SUPER!!
Dette er noe av det Ingrid L. Djupegot, forsker ved Høgskulen på Vestlandet, nå undersøker i et pågående forskningsprosjekt i samarbeid med MOT Norge, Folkehelseforeningen og med støtte fra Stiftelsen Dam.
Prosjektet tar utgangspunkt i programmet SUPER!!, et strukturert program for sosial og emosjonell læring for 1.–4. trinn, utviklet av MOT Norge. Målet med programmet er å gi barn verktøy til å utvikle psykologisk motstandskraft og forhindre utenforskap. SUPER!! bygger på teoretiske prinsipper som vekstorientert tankesett, pågangsmot og mestringstro, og vektlegger tema som likeverd, sosial kompetanse, selvfølelse og livsmestring.
Gjennom spørreskjema og semistrukturerte intervju i fokusgrupper, ønsker Djupegot å finne ut av hvilke faktorer som fremmer og hemmer vellykket implementering av programmer som SUPER!!.
Foreløpige funn peker på at skoler lykkes godt når programmet eies av hele personalet, og når ledelsen er aktivt involvert i oppfølgingen av programmet over tid. Intern kultur for systematisk opplæring, kollegaveiledning, erfaringsdeling og samarbeid ser ut til å spille en særlig viktig rolle for implementeringen. På skoler med høy grad av implementering er arbeid med programmet en integrert del av skolehverdagen, der SUPER!! gir ansatte og elever et felles språk i arbeid med sosial- og emosjonell utvikling, løfter arbeidet frem i fellesskap, støtter hverandre i undervisningen og har en ledelse som følger opp aktivt over tid.
De videre analysene skal gi dypere innsikt i hvordan SUPER!! påvirker elevenes sosiale og emosjonelle utvikling, og hvorvidt det er samsvar mellom en skolens implementering av programmet, og graden av sosial og emosjonell læring blant elevene.
.jpg)

