Meny
Meny

MOTs historie

MOTs stiftere under den første pressekonferansen i Trondheim, februar 1997.

MOTs historie

Det startet med en lidenskap og en drøm. En lidenskap for mennesket. En drøm om å bli skøyteløper. Deretter en idé, og to skøyteløpere som ønsket å styrke ungdoms mot.

MOT ble startet av norske toppidrettsutøvere. Initiativtakere var skøyteløperne Johann Olav Koss og Atle Vårvik.

MOTs svangerskap var et kalenderprosjekt som startet rett etter OL på Lillehammer. Befruktningen skjedde på Toppidrettssenteret 13. april 1994.

MOT ble født, døpt og stiftet under VM på ski i 1997 – 22. februar på Tollbua i Trondheim. Stifterne var Johann, Atle, Rune Bratseth og Dag Otto Lauritzen.

Det noe originale navnet «MOT» ble valgt fordi det ligger en stor styrke i det. Mot er den viktigste egenskapen et menneske kan ha fordi den er en garanti for de andre egenskapene og verdiene vi ønsker å stå for, og for vår integritet.

Elitelag i fotball har spilt med MOT på ryggen siden 1997. De første MOT-medarbeiderne ble utdannet sommeren 1997 og høsten 1997 ble MOTs program innført ved ungdomsskoler rundt om i Norge. Etter hvert begynte fritidssektoren å banke på MOT-døra, og frivillige grasrotlag inngikk avtaler med MOT. Noen år senere ble også MOTs program innført i videregående skoler, og samarbeidsavtaler med norske kommuner ble formalisert, og i 2009 så modellen «Lokalsamfunn med MOT» dagens lys.

1997: Programmet ”MOT i ungdomsskolen” lanseres. De 30 første MOT-informatørene blir utdannet. Alle fotballagene i eliteserien spiller med MOT-logo.

Første skolering 1997

1998: Tiltaket ”MOT i fritid” lanseres. MOT-sekken ser dagens lys. Peppes blir samarbeidspartner.

1999: ”MOT til foreldre” lanseres som en del av MOTs skoleprogram. Narvesen og Reitangruppen blir hovedsamarbeidspartner.

2000: Tiltaket ”Foredrag til lærere” lanseres. MOT-logo på kapteinsbindet til fotballspillerne. MOT starter arbeidet med avtaler med kommuner.

2001: Tiltaket/medarbeidergruppa ”Ungdom med MOT” lanseres.

Ungdom med MOT Ugla 07 (1)

2002: Tiltaket ”MOT i videregående” lanseres. MOT blir kåret til årets markedsfører i Midt-Norge, og får Robert Millar-prisen.

2003: Boka ”mot til å leve” utgis. MOT får sine første artister som ambassadører.

2004: ”MOT til å glede-dagen” lanseres. MOT blir kårets til åres sponsorobjekt i Norge.

2005: ”MOTs drømmefond” er i gang for fullt. MOT blir verdileverandør til Norway Cup.

2006: En utredningsrapport på oppdrag fra to departementer kritiserer MOT. Jula blir brukt til mobilisering av styrke og planlegging for å løfte MOT til nye høyder.

2007: MOT 10 år. 7-Eleven blir hovedsamarbeidspartner. MOT forsterker dokumentasjon, implementeringsstrategi, teoretiske modeller og plan for styrket vitenskapelig evaluering.

2008: MOT Sør-Afrika etableres – som egen organisasjon. MOT-Magasinet ser dagens lys. Narvesen og 7-Eleven vinner sponsorprisen i kategorien ”Intern utnyttelse” på bakgrunn av sitt samarbeid med MOT. GjensidigeStiftelsen blir en uvurderlig bidragsyter for MOT.

sa_skolering

2009: Kronprinsens ”Global Dignity Day-konsept” blir en del av MOTs tiltak. Uno-X-gruppen blir hovedsamarbeidspartner. En spire med MOT ser dagens lys i Thailand. MOT får sitt eget vann.

2010: Tiltaket ”MOT-turneen” lanseres. Dokumentasjonsrapporten ”Organisasjonen MOT under lupen” er ferdig. Antall ungdommer i MOTs skoleprogrammer passerer 60.000.

2011: Inspirasjonssenteret MOT-Camp blir født, og tiltaket ”Signalbærer med MOT” lanseres. Pilottiltak på ”MOT til studenter”. En tre års evaluering viser at det er tre ganger flere 16-åringer på sammenligningsskolene som ikke har en eneste venn. Ungdommer på MOT-skoler har mer selvtillit, optimisme og mot, og er bedre til å bry seg, si nei og stå imot gruppepress. MOT beskytter mot de mest negative utslagene i ungdomstiden.

2012: MOT 15 år. Alle tidligere skole- og kommuneavtaler er konvertert til gjennomførings- og helhetsmodellen ”Lokalsamfunn med MOT”. Utdanningsdirektoratets elevundersøkelse viser at det på MOT-skolene er en reduksjon i antall elever som mobbes flere ganger i uken i løpet av ungdomsskoletiden, mens det er økning blant landsgjennomsnittet. Det er bare halvparten så mange 10.klassinger som mobbes flere ganger i uken, sammenlignet med landsgjennomsnittet.

2013: Tiltaket ”Mestringsreisen” lanseres for fullt. Gjennomføringsmodellen ”Nærmiljø med MOT” lanseres.”MOT Danmark” ser dagens lys.

Ali1

Del denne artikkelen

Til toppen

Hovedsamarbeidspartnere

Reitan Convenience
Uno-X Gruppen
SpareBank1 SMN
Gjensidigestiftelsen
Finans Norge

Mot støttes av:

Utdanningsdirektoratet
Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet
Helsedirektoratet
Politidirektoratet