Kommunen som samfunnsbygger

Utenforskap kan få store konsekvenser for samfunnet og verden. MOT ønsker å få lokalsamfunnets ledere og borgere til å kjenne på ansvaret og forpliktelsen alle har for å bygge en god kultur.

Mål: Fellesforstått ansvarlighet for å utvikle robuste lokalsamfunn og relasjoner.

Forutsetning for oppstart Kommunen som samfunnsbygger:

  • MOT-programmet Robust ungdom 12–16
  • MOT-programmet Skolen som samfunnsbygger
  • Kommunen medvirker aktivt for å få MOT-programmet Barneskole og barnehage som samfunnsbygger inn lokalt
  • Kommunen medvirker aktivt for å få MOT-programmet Robust ungdom 16–25 inn i videregående skoler som ligger i kommunen
  • MOT forankres i kommunens planer og brukes som bevisstgjøringsplattform i verdiarbeidet

Bakgrunnen for programmet er å være en støtte for de kommuner som ønsker:

  • MOT-filosofien som lederfilosofi
  • MOT som bevisstgjørings- og verdiplattform
  • MOT som et virkemiddel for å styrke tverrfaglig samarbeid
  • MOT som et system i arbeidet med å være i forkant og for å forebygge problemer
  • MOT som et virkemiddel for lettere å nå kommunens mål innenfor oppvekst og helse:
    • styrke folkehelse, livsmestring og medborgerskap
    • utvikle inkluderende fellesskap som fremmer helse, trivsel og læring for alle
    • bidra til at hver enkelt kan ivareta/utvikle sin identitet i et inkluderende og mangfoldig fellesskap
    • stimulere til tro på egen mestring og motivasjon for læring
    • ivareta et trygt lokalsamfunn som forebygger mobbing, vold, diskriminering og trakassering

Rammestruktur

  1. Kommunen gjennomfører MOT som lederfilosofi
  2. Kommuneledelsen medvirker aktivt til å spre MOT-filosofien og styrke robusthet i lokalsamfunnet
  3. Ungdommelig lokal MOT-manager
  4. To unge MOT-ledere utdannes hvert år