Meny
Meny

Samfunnsansvar og CSR: MOT i næringslivet

Ønsker du eller din bedrift å samarbeide med MOT og vise samfunnsansvar? Ta kontakt med partneransvarlig næringsliv, Regine Oen Hatten/mobilnr. 46 82 25 77 for nærmere avtale og presentasjon av et samarbeid med MOT.

Odd Reitan i boka «Slik leder de beste»:

 En viktig del av REMA-filosofien er MOT. Vi har et kursopplegg som understreker betydningen av mot. Det gjelder å være modig, inkludert motet til å være imot noe. Det er merkelig med Atle Vårvik – han har gjort en kjempejobb med å implementere gode holdninger hos kjøpmennene våre. De kommer ut fra foredragene hans som bedre mennesker. De får et helt annet perspektiv på det de driver med. Da snakker de ikke butikk i det hele tatt, men det å være menneske og ha gode holdninger.

Hvordan kan næringslivet bidra til en god sak, samtidig som de styrker egen vinnerkultur? Hvordan kan man gjøre samfunnsprosjektene til noe mer enn festtaler – men til verdier man også står for internt i bedriften?

Samfunnsansvar – CSR – handler om hvordan verdier skapes, og hvordan bedriften påvirker mennesker, miljø og samfunn. Det er et bra tegn med det norske samfunnet at næringslivet vil bidra til gode formål – om det er i sitt lokalmiljø eller nasjonalt. Norske bedrifter er i dag utrolig viktige for frivillige organisasjoner, ideelle stiftelser, idretten og kulturlivet. Men det er også liten tvil om at det finnes et potensial for bedrifter til å få enda mer ut av sine samarbeidsprosjekt. Tenk hvor mye mer troverdig det blir å støtte et prosjekt hvis også prosjektets holdninger finnes igjen i bedriften?

Bygg en intern kultur – gi innhold til samfunnsansvar og CSR

Hvis lederteamet i en bedrift arbeid med holdninger – og de samme holdningene er noe det første du hører om som nyansatt på første dag – da er sjansen stor for at man jobber godt med kulturen internt. Hvis disse holdningene også gjenspeiles i de prosjektene man støtter – da er man med på å bygge en ekstern kultur, og man er med på å forandre samfunnet rundt seg.

Et godt prosjekt er et prosjekt som alle medarbeiderne har et forhold til. Fra vaskedama til direktøren i selskapet. Fra regnskapsavdelinga til markedsavdelingen.

Hvis man sprer prosjektets holdninger i hverdagen – og gir det plass på fellessamlinger og sosiale arrangement er sjansen stor for at man bygger en intern kultur som også vil gi troverdighet utad.

Det finnes jo også mange eksempler på «verdidrevne» bedrifter, der det å arbeide med holdninger og verdier har blitt en av suksessfaktorene – også økonomisk. Stormberg og Reitangruppen er gode norske eksempler. Det er ikke vanskeligere enn dette: Verdiarbeid gir gode medarbeidere som brenner for jobben sin og fungerer godt sammen – og det gir også økonomiske resultater.

Samfunnsansvar og CSR – MOT som partner

MOT samarbeider i dag med en rekke bedrifter og selskap, som Reitan Convenience, Uno-X Gruppen, Gjensidigestiftelsen, Finans Norge, SpareBank 1 SMN, Norconsult, Torghatten og Nordea.

Våre hovedsamarbeidspartnere og samarbeidspartnere er helt avgjørende for at vi skal få spredt MOT sitt budskap til flest mulig ungdom.

Men vi vil ikke bare være et veldedighetsprosjekt. Vi tror at samfunnsansvar og CSR også handler om hvilken kultur bedriften har. Og hvilken kultur den vil ha. Og vi er ikke i tvil: har du en bedriftskultur som har mye mot til å bry seg, mot til å si nei og mot til å ta egne valg, så har du også en god bedriftskultur som gir gode resultater.

Et samarbeid med en organisasjon bør også føre til holdningsendringer internt i bedriften. Hvordan kan det da gjøres?

MOTs partnere får tilbud om en rekke foredrag som de kan benytte fritt der de vil. MOT har utviklet egne kursopplegg der MOT sine verdier og budskap knyttes opp mot bedriften eller medarbeidernes sin hverdag.

De fleste MOT samarbeider med inkluderer MOT i det meste av sitt arbeid med sine medarbeidere. Det kan være i lederteamsamlinger hos Uno-X, foredrag for nyansatte i Norconsult, eller deltakelse på riksmøtet hos Reitan Convenience.

MOT elsker å bli markedsført med våre partnere. Hvorfor? Fordi det sprer vårt budskap til enda flere ungdommer. Vi tror også våre partnere elsker å markedsføre seg med MOT. Hvorfor? Fordi det gir en enorm troverdighet at bedriften står for det samme som MOT – ikke bare støtter oss økonomisk.

 

Del denne artikkelen

Til toppen

Hovedsamarbeidspartnere

Reitan Convenience
Uno-X Energi
SpareBank1 SMN
Gjensidigestiftelsen
Finans Norge

Mot støttes av:

Utdanningsdirektoratet
Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet
Helsedirektoratet

Personvernerklæring

Personvernerklæringen handler om hvordan denne nettsiden samler inn og bruker informasjon om besøkende. Erklæringen inneholder informasjon du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedet vårt (personopplysningsloven § 19), og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger (personopplysningsloven § 18, 1.ledd). Juridisk eier av nettsiden er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Det er frivillig for de som besøker nettsidene å oppgi personopplysninger i forbindelse med tjenester som å motta nyhetsbrev og benytte del- og tipstjenesten. Behandlingsgrunnlaget er samtykke fra den enkelte, med mindre annet er spesifisert.

1. Webanalyse og informasjonskapsler (cookies)

Som en viktig del av arbeidet med å lage et brukervennlig nettsted, ser vi på brukermønsteret til de som besøker nettstedet. For å analysere informasjonen, bruker vi analyseverktøyet Google Analytics. Google Analytics bruker informasjonskapsler/cookies (små tekstfiler som nettstedet lagrer på brukerens datamaskin), som registrerer brukernes IP-adresse, og som gir informasjon om den enkelte brukers bevegelser på nett. Eksempler på hva statistikken gir oss svar på er; hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes. Ingen av informasjonskapslene gjør at vi kan knytte informasjon om din bruk av nettstedet til deg som enkeltperson. Informasjonen som samles inn av Google Analytics, lagres på Googles servere i USA. Mottatte opplysninger er underlagt Googles retningslinjer for personvern. En IP-adresse er definert som en personopplysning fordi den kan spores tilbake til en bestemt maskinvare og dermed til en enkeltperson. Vi bruker Google Analytics sin sporingskode som anonymiserer IP-adressen før informasjonen lagres og bearbeides av Google. Dermed kan ikke den lagrede IP-adressen brukes til å identifisere den enkelte brukeren.

2. Søk

Hvis nettsiden har søkefunksjon så lagrer informasjon om hvilke søkeord brukerne benytter i Google Analytics. Formålet med lagringen er å gjøre informasjonstilbudet vårt bedre. Bruksmønsteret for søk lagres i aggregert form. Det er bare søkeordet som lagres, og de kan ikke kobles til andre opplysninger om brukerne, slik som til IP-adressene.

3. Del/tips-tjenesten

Funksjonen "Del med andre" kan brukes til å videresende lenker til nettstedet på e-post, eller til å dele innholdet på sosiale nettsamfunn. Opplysninger om tips logges ikke hos oss, men brukes kun der og da til å legge inn tipset hos nettsamfunnet. Vi kan imidlertid ikke garantere at nettsamfunnet ikke logger disse opplysningene. Alle slike tjenester bør derfor brukes med vett. Dersom du benytter e-postfunksjonen, bruker vi bare de oppgitte e-postadressene til å sende meldingen videre uten noen form for lagring.

4. Nyhetsbrev

Nettsiden kan sende ut nyhetsbrev via epost hvis du har registrert deg for å motta dette. For at vi skal kunne sende e-post må du registrere en e-postadresse. Mailchimp er databehandler for nyhetsbrevet. E-postadressen lagres i en egen database, deles ikke med andre og slettes når du sier opp abonnementet. E-postadressen slettes også om vi får tilbakemelding om at den ikke er aktiv.

5. Påmelding, skjema

Nettsiden kan ha skjema for påmelding, kontaktskjema eller andre skjema. Disse skjemaene er tilgjengeliggjort for publikum for å utføre de oppgaver de er ment å gjøre. Påmeldingsskjema er for at besøkende kan melde seg på eller registrere seg. Kontaktskjema er for at besøkende enkelt kan sende en melding til nettsidens kontaktperson. Vi ber da om navnet på innsender og kontaktinformasjon til denne. Personopplysninger vi mottar blir ikke benyttet til andre formål enn å svare på henvendelsen. Skjema sendes som epost via Mailgun som tredjepartsløsning. Hele innsendelen blir lagret hos Mailgun i 24 timer. Mellom 24 timer og 30 dager er det kun mailheader som blir oppbevart før innsendelsen blir slettet etter 30 dager. Årsaken til denne lagringen er for å bekrefte om eposter blir sendt fra nettsiden og videresendt til riktig mottaker. Når eposten er mottatt av mottaker så er det opp til mottaker å avgjøre Databehandlingsbehovet av eposten.

6. Side- og tjenestefunksjonalitet

Det blir brukt informasjonskapsler i drift og presentasjon av data fra nettsteder. Slike informasjonskapsler kan inneholde informasjon om språkkode for språk valgt av brukeren. Det kan være informasjonskapsler med informasjon som støtter om lastbalanseringen av systemet slik at alle brukere blir sikret en best mulig opplevelse. Ved tjenester som krever innlogging eller søk kan det bli brukt informasjonskapsler som sikrer at tjenesten presenterer data til rett mottaker.

7. Hvordan håndtere informasjonskapsler i din nettleser

www.nettvett.no kan du lese om hvordan du stiller inn nettleseren for å godta/avvise informasjonskapsler, og få tips til sikrere bruk av internett.