Lyst til å markere MOT til å glede-dagen?
Torsdag 23. november arrangeres MOT til å glede-dagen over hele landet.
PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
MOTs ildsjelsamling 2023 er for fullt i gang, og torsdag formiddag ble det klart hvilke syv MOT-skoler som stakk av med prisen for regionens MOT-team 2022/2023, og derav regionens nominert til årets MOT-team nasjonalt. Kåringen av årets MOT-team nasjonalt avsløres senere i dag under kveldsshowet.
Vik skole, Sømna kommune
Begrunnelse:
Dette MOT-teamet er brennende engasjerte i arbeidet med å utvikle robuste ungdommer som inkluderer alle. Teamet består av erfarne og nyutdannede MOT-coacher som utfyller hverandre på en god måte, samt skoleledelse og kommuneledelse med godt eierskap. MOT-coachene er dedikerte i mange viktige roller i lokalsamfunnet, noe som bidrar til at MOT blir stadig bedre implementert i hele kommunen
Tilbakemelding fra ungdom:
Ytterøy barne- og ungdomsskole, Levanger kommune
Begrunnelse:
Denne skolen har hatt MOT siden 2002. Den ene av de to MOT-coachene har vært med i 15 år, også som MOT-koordinator. Han er en omsorgsfull og en rå relasjonsbygger som alltid holder avslutningstale for 10.trinn. Han er selve limet i kollegiet, sier rektor. Han fikk seg en kvinnelig MOT-makker i 2021. Nå er de en FIN duo som sammen leverer år etter år meget høye score på MOT-undersøkelsen. I år er skolen nest best i hele landet.
Tilbakemelding fra ungdom:
Ellingsøy ungdomsskole, Ålesund kommune
Begrunnelse:
En stabil og god MOT-skole, og som regionleder opplever jeg at samarbeidet fungerer godt og relasjonen er god. Man får en god energi når man besøker skolen, man blir møtt med et hei og et smil. MOT er også synlig i korridorene, samt har skolen et stort eget MOT-rom som er tilgengelig for elevene. Skolen gjennomfører programmet på en god måte, de viser kontinuitet og har levert MOT-undersøkelsen hvert år siden oppstart, med stabile og gode resultater.
Lærerstanden er også investert i MOT, de svarer godt på lærerundersøkelsen. De har en rektor som er veldig opptatt av å bygge kultur, en koordinator som er positiv, pliktoppfyllende og løsningsorientert, og sammen med rektor skaper de et godt eierskap til MOT sammen med resten av det lokale MOT-laget. De gjør en veldig god jobb i rekruttering av unge MOTivatorer, og de forvalter de små ressursene sine på en forbilledlig måte.
Tilbakemelding fra ungdom:
Åstveit ungdomsskole, Bergen kommune
Begrunnelse:
Skolen har en flott gjeng med voksne som bruker MOT-programmet som et av sine verktøy for å nå inn, og påvirke ungdom til å ta gode valg. Ledelsen på skolen eier programmet og heier på de som gjør jobben i klasserommene. Programmet blir utnytta og skolen er særs gode på å se muligheter utover det som ligger i oppskriften.
Kjærligheten til ungdom, både de som lever livet på en rosa sky, de midt i mellom og de som strever, er drivkraften til denne fine gjengen. Kort fortalt, dette er en inspirerende, mulighetsfokusert og energisk gjeng.
Tilbakemelding fra ungdom:
Tveten ungdomsskole, Porsgrunn kommune
Begrunnelse:
Elvene gir år etter år en tilbakemelding på hvor betydningsfullt det er å ha MOT-timer. Her får elevene det de skal og MOT-arbeidet gjennomføres med kjærlighet, oppriktighet og omsorg. Om andre skoler i området har behov for hjelp med MOT-økter, stepper denne skolen inn og hjelper der det trengs. Jeg er sikker på at MOT-teamet her satt spor hos elevene, og flere spor skal settes.
Tilbakemelding fra ungdom:
Kirkeparken vgs, Viken fylkeskommune
Begrunnelse:
Denne skolen har inspirert og utviklet mange robuste ungdommer. Ikke bare fordi de er en stor skole med mange elever, men også fordi de har vært en MOT-skole i over 20 år. Skolen har de siste årene scoret godt på MOT-undersøkelsen og har jobbet godt, både på systemnivå og ikke minst ut i øktene.
MOT-coachene har unike gode kvaliteter og de leverer av seg selv og det vises godt utad at ledelsen står støtt bak MOT-coachene. Ekstra kult er det at det er helt naturlig for skolen å gjennomføre MOT-økter på engelsk når de har vært vertskap eller vært på besøk i andre land gjennom Erasmus-prosjektet.
Tilbakemelding fra ungdom:
Vollen ungdomsskole, Asker kommune
Begrunnelse:
Siden skolen inngikk samarbeid med MOT i 2019, har engasjementet vært stort. Til og med under pandemi gjennomførte de alle MOT økter som var planlagt. «Dette er jo økter de trenger nå» ble sagt av skolens MOT-coacher. Skolen har en egen spesialavdeling der de på en forbilledlig måte er opptatt av å inkludere alle elevene i MOT-programmet. Rektor har stort eierskap til MOT og sørger for at programmet er godt befestet i skolens årsplaner. MOT-teamet er solid og MOT-coachene har et stort hjerte for elevene sine. De har også deltatt på alle MOTs ildsjelsamlinger siden starten, et tydelig bevis på at forankringen er på plass.
Tilbakemelding fra ungdom: