– MOT gjør at vi har det bedre sosialt på skolen
Flere ungdommer enn de har elever på ungdomsskolen møtte opp på MOTs aktivitetskveld på Abel skole.
PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
MOT Norge vil være på sletta med MOT-stand gjennom hele uken under fotballfesten på Ekeberg – som i år feirer 50 år. MOT Norge er stolte over å være tilbake på sletta igjen, etter å ha vært en fast bidragsyter under Norway Cup, en av verdens største fotballturneringer, siden slutten av 90-tallet.
I løpet av uka skal vi sammen med noen av våre utvalgte ambassadører belyse viktigheten av å vise omsorg for både med- og motspillere, dommere og publikum.
– MOT’s historie startet med rollemodeller som tok et ekstra ansvar for å bidra positivt til samfunnet. Det arbeidet tar vi med oss inn i vårt arbeid på sletta. Vi kårer rollemodeller når vi er ute og ser på utvalgte kamper med vår rollemodellpatrulje, forteller leder for MOT Marked Ingrid Ness Rolland og utdyper:
– Her er det omsorg for andre og hvordan man oppfører seg som er i fokus.
Tradisjonen tro finner du oss på MOT-standen som er åpen hver dag under hele fotballuka. Her byr vi på alt fra forskjellige konkurranser med kule premier, flere morsomme (og noen utfordrende) aktiviteter, møte andre ungdommer og flere MOT-ambassadører.
På MOT-standen vil du møte engasjerte ungdommer som stiller frivillig opp for å spre glede, møte andre ungdommer, være med å gå rollemodellpatrulje – og ellers bidra i de ulike aktivitetene og bidra til at MOT-teltet blir et trygt og morsomt sted å komme innom.
Enten du ønsker å delta på en konkurranse, hilse på en MOT-ambassadør eller slappe av i en sakkosekk mens mobilen lader (ja, vi har ladere!) er du selvsagt hjertelig velkommen.
Etter to år med pandemi ser event-manager Tore Sandnes i MOT Norge ekstra fram til å møte alle ungdommene på MOT-stand og på sletta under sommerens Norway Cup.
– For MOT er det å få være tilstede på sletta med det som er kjernemålgruppen for oss, 12-25 år, helt fantastisk. Ikke minst fordi det skjer i en turnering som deler mange av våre kjerneverdier, slik at vi sammen kan motarbeide rasisme, mobbing og utenforskap. Det er en ære å få samarbeide med Norway Cup.
I likhet med tidligere i år, skal MOT stille med et eget lag under Verdikampen på Norway Cup som tiltrekker seg tusenvis av tilskuere hvert år. På den andre banehalvdelen står Redd Barna – og begge lagene er fylt av kjente profiler som er klar for en underholdende kamp – for å sette fokus på gode verdier.
I tillegg til verdikampen ønsker Norway Cup å fortsette arbeidet med FNs bærekraftsmål. Dette samsvarer med MOT Norge sin bærekraftsstrategi.
– Vi ønsker å rette ekstra fokus mot bærekraftsmål 3 «God helse og livskvalitet» og 10 «Mindre ulikhet» under årets Norway cup, forteller ansvarlig for MOT-stand Gine Frydenberg i MOT Norge og legger til:
– Hos oss finner du ungdom som brenner for at alle som kommer innom oss skal bli sett og inkludert. Sammen med Norway cup og resten av bærekraftsarenaen jobber vi for å forsterke og bygge vennskap som verdens eneste universalforebyggende tiltak.
Prosjektleder for CSR og bærekraft i Norway Cup Rannveig Sundelin mener MOT Norge er en flott samarbeidspartner for Norway Cup.
– Vi har savnet det å være på sletta med alle sammen noe så innmari, og det blir så godt å komme i gang igjen!