– MOT gjør at vi har det bedre sosialt på skolen
Flere ungdommer enn de har elever på ungdomsskolen møtte opp på MOTs aktivitetskveld på Abel skole.
PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Dronning Sonjas skolepris deles ut til en skole hvor barn og unge opplever et faglig, kulturelt og sosialt fellesskap. Prisen, som deles ut annethvert år, vektlegger at alle elevene skal føle seg som anerkjente deltakere i fellesskapet på skolen. I 2021 gikk prisen til en MOT-skole som er svært stolte over annerkjennelsen.
– Prisen er en fin annerkjennelse på at det vi gjør i hverdagen gir resultater. Vi får gode tilbakemeldinger både fra elever, ansatte og nærmiljøet. De føler seg ivaretatt og at de blir fulgt opp på en god måte, sier rektor Arne Tømmervold ved Sandnessjøen videregående skole.
Skolen i Nordland får ros av juryen for sitt holdningsskapende og bevisste arbeid med både de ansatte og ungdommene.
«Sandessjøen videregående skole utmerker seg med sitt langsiktige arbeid med inkludering og et godt læringsmiljø, og er en god rollemodell for hvordan en skole kan være en tydelig og relevant pådriver i lokalmiljøet», heter det seg i jurybegrunnelsen for tildelingen av Dronning Sonjas skolepris i 2021.
Dronning Sonjas skolepris ble delt ut for 15. gang i desember. Dronningen var selv til stede under prisutdelingen – og fikk blant annet en presentasjon av skolemiljø og deltakelse i MOT-programmet «Robust Ungdom».
– MOT er en del av grunnen til at vi har det så bra her på skolen. Vi er veldig stolte over å være en MOT-skole. Jeg skulle ønske flere videregående skoler i Nord-Norge oppdager hvor bra det er. Jeg er veldig stolt av å jobbe i MOT, sier MOT-coach og lærer Tor Kenneth Rostad og legger til:
– Vi har kommet dit at alle ansatte har et eierskap til MOT, alle de ansatte har MOT-filosofien i ryggraden. MOT-arbeidet er viktig og vi gjennomfører MOT-øktene som vi skal. Dette har vært et fokusområde over lang tid. Alle elevene skal ha det bra, de skal føle seg trygge og bli sett.
Og det er liten tvil om at skolen er opptatt av inkludering og å se hver enkelt elev. Hver morgen blir nemlig skolens rundt 450 elever møtt av MOT-coach og miljøarbeider Ken Pettersen med et smil og et «hei».
– Jeg er usikker på om alle barn og unge blir sett før de går på skolen. Derfor er det viktig at de blir sett når de kommer på skolen, det kan utgjøre en stor forskjell for mange. Også er det en treningssak for ungdommene å ta imot, forteller Pettersen.
Han har i mange år oppfordret ungdommene på skolen til å si hei, men når flere av ungdommene svarte at de ikke turte, bestemte MOT-coachen seg for å være det gode eksempelet.
– Jeg pleier å si til ungdommene at du sier jo «hei» når du møter folk på Galdhøpiggen, så hvorfor skal vi ikke gjøre det i hverdagen? Når det kan bety så mye, påpeker Pettersen og trekker frem et eksempel:
– En elev kom hver morgen med headsettet på og jeg måtte si høyt «god morgen unge mann» i flere måneder. I forkant av Dronningbesøket sto jeg og pratet med en kollega på motsatt side av gangen fra hvor jeg pleier å stå. Da kom gutten i en bue for å si «hei» – så det viste meg at alle månedene med «hei» har gjort en forskjell. Det viser også viktigheten av at jobben må pågå kontinuerlig. Og headsettet er aldri på lengre, smiler Pettersen.
Sandnessjøen videregående skole har vært en MOT-skole siden 2010. Da forsterkningsprogrammet «Skolen som samfunnsbygger» ble lansert i 2017, ønsket skolen også å starte opp med systematisk jobbing med MOTs konsept i personalgruppa. Gjennom foredrag og aktiviteter involveres både rektorer, ansatte på skoler og gjerne lokalsamfunnet for å bygge et inkluderende klassemiljø – og et varmere samfunn.
– Vi har klart å skape en god kultur på huset som er godt implementert i hele bedriftsgruppa. Alle møter hverandre med et smil og et «hei» – vi ser folk, uansett om det er vaktmester, elevene eller renholdere. Vi ser at vi lykkes med å lære ungdommene om vår kultur. De ivaretar og ser folk som kommer på besøk til skolen, forklarer Pettersen.
Under utdelingen av Dronning Sonjas skolepris la ikke dronningen skjul på at hun synes det var ekstra stas å være på besøk i Nord.
– Jeg er veldig glad i dag. Det er helt spesielt for det er første gangen denne prisen er i nord. Det har vært mitt ønske i mange, mange år, uttalte dronning Sonja og la til at det har vært et ønske i 15 år – helt siden prisen ble delt ut for første gang.
Hennes Majestet la ikke skjul på at hun synes det var hyggelig å møte så mange positive, unge mennesker.
– Jeg ser at dere blomstrer når alt ligger til rette for at dere kan være dere selv, at dere får lov til å holde på med det dere er glade i og at dere har fått lyst til å lære og være på denne skolen. Og jeg skjønner at dere har lyst til å være på denne skolen. Det er utrolig flott å lese om alt dere gjør, og det er akkurat det, det er hva du gjør og ikke det du sier som teller. Og respekt for hverandre, det tror jeg også er veldig viktig, understreket dronning Sonja.
I sin tale påpekte dronningen at alle skoler har utfordringer – og at det er viktig å forstå at ingen skoler er perfekte, men at det alltid vil være noe å trekke frem og strekke seg etter.
– Dere har strukket dere veldig, veldig langt og kommet veldig høyt opp på denne skalaen. Og det er fantastisk morsomt å se at det fungerer det man legger ned av arbeid og vilje for å få dette til å bli et blomstrende sted for dere unge.
Hennes Majestet benyttet også anledningen til å rose skolen for deres arbeid og trakk frem viktigheten av yrkesfag. For å sikre læreplasser for elevene på yrkesfag samarbeider skolen tett med lokalt næringsliv. Juryen for skoleprisen trekker frem at dette bidrar til å motvirke frafall, samt sikre at flere lykkes og blir fagarbeidere.
Leder for kjerneaktivitet Wenche Loktu Skaug i MOT Norge forteller at MOT Norge er ekstremt stolte over Sandnessjøen videregående skole som MOT-skole.
– De har over mange år jobbet helhetlig og langsiktig, og vært tro til MOTs programmer. Personalet på skolen har en helt egen energi, og det er ingen som helst tvil om at skolen brenner for å inkludere og styrke ungdom. Dette er også grunnen til at skolen flere ganger har vært nominert og vunnet MOT Norges interne priser for godt arbeid, sier leder for kjerneaktivitet Wenche Loktu Skaug i MOT Norge.
Lyst til å bli en MOT-skole eller nysgjerrig på hva det innebærer å være en MOT-skole? Ta kontakt med leder for kjerneaktivitet Wenche Loktu Skaug på wenche@mot.no