– MOT gjør at vi har det bedre sosialt på skolen
Flere ungdommer enn de har elever på ungdomsskolen møtte opp på MOTs aktivitetskveld på Abel skole.
PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Gjennom å styrke ungdommens robusthet, livsmestring og mot ønsker MOT Norge å motvirke samfunnsutfordringer som utenforskap, mobbing og psykiske vansker. Vi ønsker å være tilstede i ungdommenes liv – og vi har derfor program både for ungdomsskoler og videregående skoler.
– MOT har være en viktig del av livet mitt siden jeg ble MOT-elev på skolen i 9. klasse. MOT har bidratt til å gjøre meg tryggere i meg selv, både i møte med andre og i hvordan jeg ser meg selv som person, sier Henriette Alnæs og legger til:
– Verdiene til MOT har betydd mye for meg ved at de har hjulpet meg med å finne ut hva slags person jeg ønsker å være. Jeg har også møtt mange fantastiske mennesker og fått mange fine forbilder å se opp til gjennom MOT.
Sammen med Ida Bjarmann er Alnæs en del av MOT Norge sin ungdomspool. Jentene reiser rundt og holder foredrag til blant annet fotballskoler, «Skiskytter med MOT» og til unge MOTivatorer.
Bjarmann er ikke i tvil om at MOT Norge har betydd mye for henne i oppveksten.
– Helt siden mamma jobba i MOT når jeg var liten, har jeg vært med rundt på MOT-eventer og møtt verdens mest fantastiske mennesker. Å være rundt alle som har jobbet i MOT har vært med på å forme meg til den jeg er i dag. Jeg ble alltid sett og følte meg så bra når jeg fikk være med MOT-folk, så jeg tror det har lært meg hvordan jeg har lyst til å være mot andre allerede fra jeg var liten, påpeker Bjarmann.
Da hun ble eldre og begynte på ungdomsskolen ble ting litt vanskeligere. Bjarmann legger ikke skjul på at alt ble veldig mye lettere da hun fikk være MOT-elev.
– Da følte jeg at jeg fant min plass og jeg følte at jeg på en måte ble MOT-Ida. Jeg hadde lyst til å være en andre kunne føle seg trygge rundt og jeg tenkte at andre ville tenke det når de visste at jeg var med i MOT.
Bjarmann understreker at det hun har lært ved å være en del av MOT Norge og det hun har fått være med på gjennom organisasjonen har gjort henne mye tryggere.
– Jeg er nesten sikker på at jeg aldri hadde turt å dra på utveksling i 2. klasse på VGS hvis ikke det hadde vært for MOT. Det var super skummelt å flytte helt til USA, men det endte opp med å bli det beste året hittil i mitt liv. Denne opplevelsen fikk jeg takket være alt jeg har lært og opplevd gjennom MOT.
Et av MOT Norge sine verktøy er lommelykta. Lommelykta brukes for å rette fokus mot det positive. Vi bruker den som et bilde på å lyse på det som er bra i mennesker og situasjoner. Både Alnæs og Bjarmann benytter den aktivt i hverdagen.
– Lommelykta har vært spesielt viktig for meg i perioder hvor ting ikke har vært så lett. Det er vanskelig å fokusere på ting som er positivt når man har det vanskelig, men lommelykta har hjulpet meg til å se de små gledene. Jeg har flere ganger hatt perioder hvor jeg hver dag har skrevet ned 3 ting som har vært bra i løpet av dagen og det har hjulpet meg med å sette pris på små gleder i hverdagen, forteller Alnæs.
Hun får støtte av Bjarmann som bevisst bruker lommelykta i jobben som vikar på en ungdomsskole.
– Det er så viktig å se det gode i alle elever uansett hvor mye jeg blir testet som vikar. Ofte ligger det mer til hver person enn det man ser eller det de sier, påpeker Bjarmann, før hun legger til:
– Generelt sett i hverdagen synes jeg det er viktig å bruke lommelykta på alle man treffer og i ulike situasjoner. Om man ser det fine i alle mennesker man treffer tror jeg at man får det bedre selv også. Det er som regel sånn at man får tilbake det man gir. Jeg prøver også å bruke lommelykta i ulike situasjoner jeg kommer i som kanskje ikke er så kule. Det kan være en dårlig dag eller periode hvor jeg prøver å se på det positive i situasjonen, også kan jeg kanskje lære av det til en annen gang også.
Alnæs forteller at hun også forsøker å bruke MOT-verdiene aktivt i hverdagen.
– Jeg synes det er viktig at man bryr seg om andre og er hyggelig mot de man møter for man vet aldri hvordan de har det. Jeg er også opptatt av at man skal ha mot til å si nei hvis man ser noe som ikke er greit eller hvis man ikke har lyst til å gjøre noe noen andre vil at man skal gjøre.
Etter et og et halvt år med nedstenging har pandemien gjort oss mer oppmerksomme på verdien av fellesskap og tilhørighet. Jentene er samstemte i at koronapandemien har lært de å sette mer pris på hverdagen.
– Pandemien har lært meg at hverdagen er fin akkurat som den er og at det er veldig lett å ta ting for gitt. Jeg setter mer pris vennene mine og alle de fine menneskene jeg har rundt meg. Jeg setter også mer pris på ting man ikke kunne gjøre under nedstengningen, som å være med flere av vennene mine samtidig, dra på trening, og å reise og oppleve ulike steder i verden, påpeker Alnæs.