Årets MOT-coach team: – Store inspiratorer for ungdom

MOT-coachene styrker ungdoms robusthet og mot og motiverer ungdom til å ha mot til å leve, bry seg og si nei.
Årets MOT-coach team

MOT Norge jobber forebyggende for å hindre ekskludering, mobbing, vold, rusmisbruk, kriminalitet og psykiske vansker. Dette gjøres gjennom MOT-konseptet med enkle livsverdier og skreddersydde MOT-programmer som brukes av skoler og kommuner. Og det er hver enkelt MOT-coach i klasserommene som får MOTs verdier til å leve på skolene.

Wenche Loktu Skauge
Leder for kjerneaktivitet Wenche Loktu Skauge i MOT Norge.

Det er MOT-coachene som møter elevene hver dag, møter blikk, tårer, glede, frustrasjoner, bekymringer og tankespinn. Det er de som styrker ungdoms robusthet og mot, og det er de som trener og motiverer ungdom til å ha mot til å leve, bry seg og si nei.

– Disse menneskene er store inspiratorer for ungdom, for oss i MOT Norge sentralt og ikke minst for alle de andre MOT-coachene rundt om i landet. I MOT har vi tradisjon for å unne og beundre, og vi lar oss motivere og inspirere av andre som lykkes i sitt arbeid. Samtidig er dette en bekreftelse på at MOT virker i klasserommet, sier leder for kjerneaktivitet Wenche Loktu Skauge i MOT Norge.

Se alle de nominerte og vinnerene med begrunnelser nederst i saken!

Kårer årets MOT-coach

Hvert år på Ildsjelsamlingen blir MOT-coachene hedret for sin innsats. På Ildsjelsamlingen møtes lokale MOT-medarbeidere fra hele landet for inspirasjon og informasjon. Her bygges det lagfølelse og både vi i MOT Norge og MOT-coachene motiverer hverandre til videre arbeid med å utvikle robust ungdom, som inkluderer alle. Derfor er det stor stas for oss i MOT Norge å kunne løfte fram noen av de som gjør denne jobben aller best.

Kriteriene for å bli nominert til årets MOT-coach er at de skal ha gode resultater på MOT-undersøkelsen, de skal ha jobbet godt over tid og MOT skal være godt forankret i skolens personalgruppe og i skoleledelsen. Dette er alle viktige suksessfaktorer for å lykkes med MOTs programmer i skolen.

– Alle disse MOT-coach teamene, og alle andre skoler har fått tusenvis av direkte tilbakemeldinger fra ungdom på at MOT er en viktig støttespiller for dem i ungdomstida. Det kanskje aller viktigste vi ønsker å kommunisere er at MOT spiller på lag med ungdommene, vi ønsker å ta dem på alvor og bidra til at de mestrer egne liv, og at de bidrar til å støtte de rundt seg. Gratulerer til alle vinnere, og gratulerer også til alle andre som jobber hver eneste dag for å bidra til at ungdom har det godt på skolen og i livet.

De nominerte til «Årets MOT-coach team»

På årets Ildsjelsamling 24.-25. november ble disse MOT-coach teamene vinnere av prisen «Årets MOT-coach team» i sine regioner:

Agder, Vestfold og Telemark, Rogaland

Farsund og Lista ungdomsskole: Torrey Skeibrok og Barbro Heskestad

Begrunnelse: To MOT-coacher som heier på ungdommen. Disse to jobber med åpne hjerter og er der ungdommene er. De skaper stemning og utstråler en varme som er til å ta og føle på! Resultatene fra MOT-undersøkelsen viser at de treffer midt i blinken.

Tilbakemelding fra ungdom:

  • Det fungerte bra fordi MOT-folkene ikke snakket som om de må være her, men som de vil være her og har det gøy her.
  • Samholdet i klassen de har skapt, alle samtalene, og det å vite at man ikke føler alt alene.
  • Jeg syntes det er bra de gangene de får oss til å skrive ned de vonde tingene, og så river arket. Eller at vi skriver fine ting til hverandre på ark til de forskjellige i klassen! Det har også vært viktig for meg at de hver gang kommer inn i klasserommet minner oss på hvorfor de er her, og at de er her for oss uansett hva.
Farsund og Lista ungdomsskole: Barbro Heskestad og Torrey Skeibrok.

Møre og Romsdal

Sunndal ungdomsskole: Kjersti Ramsøy-Halle og Olav Bråthen

Begrunnelse: Skolen har over flere år hatt høy score på MOT-undersøkelsen og de jobber etter lokalsamfunnsmodellen der eksterne MOT-coacher gjennomfører øktene på skolen. Det gjør at ungdommen treffer de på fritiden også og det har en veldig stor verdi. MOT-coachene brenner for ungdom i kommunen.

Tilbakemelding fra ungdom:

  • Jeg syns MOT har vært bra fordi de har lært oss forskjellige verdier i livet og at det alltid er noen som ser deg.
  • MOT har fungert bra til å bli trygg i en ny klasse og skape ett godt klassemiljø. Fordi du lærer hvordan å ta vare på andre og bry seg om alle, uten at alle trenger å være bestevenner, men man kan ha det bra sammen uansett.
  • Har lært oss mye bra om livet. Selv om livet kan vær dårlig, er det alltid noe som er fint.
Sunndal ungdomsskole: Berit Hoseth Stavik (f.v.), Kjersti Ramsøy-Halle og Olav Bråthen.

Innlandet og Viken

Veggli skole: Ingrid Gaarder, Audun Opland og Kathrine Josefine Holm

Begrunnelse: Disse MOT-coachene sørger for at ungdommene blir tatt på alvor. De har en passion for målgruppa, forbereder seg godt og er lekne i møte med ungdommen. Et godt og variert team som bruker hverandres godføtter til å løfte helheten frem.

Tilbakemelding fra ungdom:

  • Bra folk som driver dette.
  • De sørger for at alle skal bli med.
  • De er gode forbilder.
  • Vi kan være åpne om alt.
Veggli skole: Kathrine Josefine Holm (f.v), Audun Opland og Ingrid Gaarder.

Oslo og deler av Viken

Frogner skole og kultursenter: Øystein Ulvestad og Tove Lundsvoll

Begrunnelse: Har ligget over landsgjennomsnittet siste 3 årene. De kjører alle øktene sammen og er en fantastisk dedikert duo som setter MOT ut i live på skolen. De er trivelige og inspirerende, åpne og lyttende. De ser ungdommene.

Tilbakemelding fra ungdom:

  • Jeg liker at vi ungdommer kan være aktive, dele meninger og være med og styre timen. Det er bra og du får bra veiledning
  • Jeg syntes mot gjør at klassemiljøet blir ekstremt bra! Alle er inkluderte, og alle får kjenne sine medelever på nye positive måter.
  • Når vi diskuterer noe, så føler absolutt alle seg velkomne til å si sin helt egen mening, og alle hører på alle. Det sier noe om hvor trygt miljø MOT bidrar til å skape.
Frogner skole og kultursenter: Øystein Ulvestad og Tove Lundsvoll.

Vestland fylke (utenom kommuner nord for Nordfjord)

Voss Gymnas: Benn Roberts, Ingunn Raad, Mariann Bystøl og Turid Soldal

Begrunnelse: Disse har sammen med ledelsen på skolen tatt MOT-programmet på alvor. Fått MOT inn i skolens årshjul og prioritert øktene. De har klart å implementere MOT som en viktig del av skolen veldig raskt. Et skikkelig godt eksempel på den perfekte starten på samarbeidet med MOT. De er også ekstra gode på å utdanne og gjøre de unge MOTivatorene gode gjennom å gi dem oppgaver på skolen.

Tilbakemelding fra ungdom:

  • MOT har kjekke og varierende aktiviteter som får oss til å tenke over litt mer hva det vil si å være tøff. Det inspirerer.
  • MOT fungerte veldig bra i starten av skolegangen, slik at alle ble bedre kjent.
  • MOT gjør deg bevisst på ting en kanskje ikke tenker så mye over. Og MOT øktene gjør da at en tenker over ulike ting, som kan være positivt for en selv og andre
Voss Gymnas: Ingunn Raad (f.v), Mariann Bystøl, Benn Roberts og Turid Soldal.

Trøndelag

Frøya ungdomsskole: Ulrik Ervik og Stine Skatvold

Begrunnelse: Elevene elsker kombinasjonen av friskt ungt pågangsmot, historier, og god gammel rutine. Disse 2 sammen gir fantastisk GODE resultater år etter år. Hun er et fyrverkeri som gir alt av seg selv i møte med ungdommen. Han har et vanvittig eierskap, og er den rolige, avbalanserte MOT-vekten, som gir den gode gruppedynamikken inn i MOT-øktene.

Tilbakemelding fra ungdom:

  • Jeg synes miljøet i klassen har blitt veldig bra. Det er liksom ingen som står utenfor i klassen vår. Så jeg tror MOT-øktene får oss til å bli mer trygg på de i klassen. Og være trygg på å spørre om hjelp.
  • Det er artig, samtidig seriøst. Jeg tror mot hjelper mange ungdommer å tenke litt mer om andre, være mer oppmerksom. MOT har hjulpet meg også, og jeg er takknemlig for det.
  • Jeg synes det at de har delt erfaringer og opplevelser har fungert bra for det setter et litt annet bilde i hodet vårt. Og flere blir litt mer forstålesefull for at andre kan ha ting å slite med uten at det vises
Frøya ungdomsskole: Ulrik Ervik og Stine Skatvold.

Nord-Norge

Leknes skole: Christina Rossi og Susann Pia Antonsen

Begrunnelse: Disse to herlige damene kjører MOT-øktene sammen, og utfyller hverandre helt strålende. De er oppriktige, inspirerende og engasjerte i sitt møte med ungdom. De bruker mye fritid på MOT, og brenner virkelig for at barn og unge skal ha det best mulig med seg selv og omgivelsene!

Tilbakemelding fra ungdom:

  • MOT er bra og bidrar til at ungdommen tørr å være seg selv og å være annerledes
  • Jeg synes MOT hjelper unge veldig godt og inspirerer oss til å ta egne valg og gå egne veier. Det har fungert bra med undervisningene og oppleggende. Jeg så kanskje ikke der og da hva det ville hjelpe med, men etter hvert som tiden går så skjønner jeg hva det kan bidra med i livene våre
  • Jeg mener at det har hjulpet å snakke om flybensin, fordi vi tenker ikke så ofte på hva andre kan ha i ryggsekken.
Leknes skole: Christina Rossi og Susann Pia Antonsen.

ÅRETS MOT-COACH TEAM:

Veggli skole: Ingrid Gaarder, Audun Opland og Kathrine Josefine Holm

Begrunnelse: Skolen har jobbet med MOTs programmer siden 2012, og noen i MOT-coachteamet har vært med siden starten. Når muligheten byr seg gjennomfører skolen arrangement i gymsalen for ungdomstrinnet og storskolen. Her er Ung MOTivator konferansierer og MOT er et gjennomgående tema.

Skolen har scoret godt på MOT-undersøkelsen de siste årene, spesielt de to siste. Det viser hvor viktig MOT og MOT-coachene har vært for disse elevene i pandemien. Rektor på skolen har godt eierskap og MOT lever i veggene her. Skolen har også fått til et helt spesielt eierskap fra ordfører, som også prioriterer å delta på Valg-økta. I tillegg til MOT-øktene er de også gode på å løfte arbeidet opp i sosiale medier, noe som gjør at elevene kjenner MOT igjen på flere plattformer.

VANT GJEV PRIS: Kathrine Josefine Holm (f.v.), Audun Opland og Ingrid Gaarder fra Veggli skole ble kåret til «Årets MOT-coach team» nasjonalt.