Lillestrøm vgs blir MOT-skole
– MOT-programmet vil være et godt supplement til det arbeidet vi allerede gjør, både i form av praktiske verktøy og i form av holdningsskapende arbeid, sier rektor Øivind Sørlie.
PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
MOT Norge jobber forebyggende for å hindre ekskludering, mobbing, vold, rusmisbruk, kriminalitet og psykiske vansker. Dette gjøres gjennom MOT-konseptet med enkle livsverdier og skreddersydde MOT-programmer som brukes av skoler og kommuner. Og det er hver enkelt MOT-coach i klasserommene som får MOTs verdier til å leve på skolene.
Det er MOT-coachene som møter elevene hver dag, møter blikk, tårer, glede, frustrasjoner, bekymringer og tankespinn. Det er de som styrker ungdoms robusthet og mot, og det er de som trener og motiverer ungdom til å ha mot til å leve, bry seg og si nei.
– Disse menneskene er store inspiratorer for ungdom, for oss i MOT Norge sentralt og ikke minst for alle de andre MOT-coachene rundt om i landet. I MOT har vi tradisjon for å unne og beundre, og vi lar oss motivere og inspirere av andre som lykkes i sitt arbeid. Samtidig er dette en bekreftelse på at MOT virker i klasserommet, sier leder for kjerneaktivitet Wenche Loktu Skauge i MOT Norge.
Se alle de nominerte og vinnerene med begrunnelser nederst i saken!
Hvert år på Ildsjelsamlingen blir MOT-coachene hedret for sin innsats. På Ildsjelsamlingen møtes lokale MOT-medarbeidere fra hele landet for inspirasjon og informasjon. Her bygges det lagfølelse og både vi i MOT Norge og MOT-coachene motiverer hverandre til videre arbeid med å utvikle robust ungdom, som inkluderer alle. Derfor er det stor stas for oss i MOT Norge å kunne løfte fram noen av de som gjør denne jobben aller best.
Kriteriene for å bli nominert til årets MOT-coach er at de skal ha gode resultater på MOT-undersøkelsen, de skal ha jobbet godt over tid og MOT skal være godt forankret i skolens personalgruppe og i skoleledelsen. Dette er alle viktige suksessfaktorer for å lykkes med MOTs programmer i skolen.
– Alle disse MOT-coach teamene, og alle andre skoler har fått tusenvis av direkte tilbakemeldinger fra ungdom på at MOT er en viktig støttespiller for dem i ungdomstida. Det kanskje aller viktigste vi ønsker å kommunisere er at MOT spiller på lag med ungdommene, vi ønsker å ta dem på alvor og bidra til at de mestrer egne liv, og at de bidrar til å støtte de rundt seg. Gratulerer til alle vinnere, og gratulerer også til alle andre som jobber hver eneste dag for å bidra til at ungdom har det godt på skolen og i livet.
På årets Ildsjelsamling 24.-25. november ble disse MOT-coach teamene vinnere av prisen «Årets MOT-coach team» i sine regioner:
Farsund og Lista ungdomsskole: Torrey Skeibrok og Barbro Heskestad
Begrunnelse: To MOT-coacher som heier på ungdommen. Disse to jobber med åpne hjerter og er der ungdommene er. De skaper stemning og utstråler en varme som er til å ta og føle på! Resultatene fra MOT-undersøkelsen viser at de treffer midt i blinken.
Tilbakemelding fra ungdom:
Sunndal ungdomsskole: Kjersti Ramsøy-Halle og Olav Bråthen
Begrunnelse: Skolen har over flere år hatt høy score på MOT-undersøkelsen og de jobber etter lokalsamfunnsmodellen der eksterne MOT-coacher gjennomfører øktene på skolen. Det gjør at ungdommen treffer de på fritiden også og det har en veldig stor verdi. MOT-coachene brenner for ungdom i kommunen.
Tilbakemelding fra ungdom:
Veggli skole: Ingrid Gaarder, Audun Opland og Kathrine Josefine Holm
Begrunnelse: Disse MOT-coachene sørger for at ungdommene blir tatt på alvor. De har en passion for målgruppa, forbereder seg godt og er lekne i møte med ungdommen. Et godt og variert team som bruker hverandres godføtter til å løfte helheten frem.
Tilbakemelding fra ungdom:
Frogner skole og kultursenter: Øystein Ulvestad og Tove Lundsvoll
Begrunnelse: Har ligget over landsgjennomsnittet siste 3 årene. De kjører alle øktene sammen og er en fantastisk dedikert duo som setter MOT ut i live på skolen. De er trivelige og inspirerende, åpne og lyttende. De ser ungdommene.
Tilbakemelding fra ungdom:
Voss Gymnas: Benn Roberts, Ingunn Raad, Mariann Bystøl og Turid Soldal
Begrunnelse: Disse har sammen med ledelsen på skolen tatt MOT-programmet på alvor. Fått MOT inn i skolens årshjul og prioritert øktene. De har klart å implementere MOT som en viktig del av skolen veldig raskt. Et skikkelig godt eksempel på den perfekte starten på samarbeidet med MOT. De er også ekstra gode på å utdanne og gjøre de unge MOTivatorene gode gjennom å gi dem oppgaver på skolen.
Tilbakemelding fra ungdom:
Frøya ungdomsskole: Ulrik Ervik og Stine Skatvold
Begrunnelse: Elevene elsker kombinasjonen av friskt ungt pågangsmot, historier, og god gammel rutine. Disse 2 sammen gir fantastisk GODE resultater år etter år. Hun er et fyrverkeri som gir alt av seg selv i møte med ungdommen. Han har et vanvittig eierskap, og er den rolige, avbalanserte MOT-vekten, som gir den gode gruppedynamikken inn i MOT-øktene.
Tilbakemelding fra ungdom:
Leknes skole: Christina Rossi og Susann Pia Antonsen
Begrunnelse: Disse to herlige damene kjører MOT-øktene sammen, og utfyller hverandre helt strålende. De er oppriktige, inspirerende og engasjerte i sitt møte med ungdom. De bruker mye fritid på MOT, og brenner virkelig for at barn og unge skal ha det best mulig med seg selv og omgivelsene!
Tilbakemelding fra ungdom:
Veggli skole: Ingrid Gaarder, Audun Opland og Kathrine Josefine Holm
Begrunnelse: Skolen har jobbet med MOTs programmer siden 2012, og noen i MOT-coachteamet har vært med siden starten. Når muligheten byr seg gjennomfører skolen arrangement i gymsalen for ungdomstrinnet og storskolen. Her er Ung MOTivator konferansierer og MOT er et gjennomgående tema.
Skolen har scoret godt på MOT-undersøkelsen de siste årene, spesielt de to siste. Det viser hvor viktig MOT og MOT-coachene har vært for disse elevene i pandemien. Rektor på skolen har godt eierskap og MOT lever i veggene her. Skolen har også fått til et helt spesielt eierskap fra ordfører, som også prioriterer å delta på Valg-økta. I tillegg til MOT-øktene er de også gode på å løfte arbeidet opp i sosiale medier, noe som gjør at elevene kjenner MOT igjen på flere plattformer.