Høydepunkter fra årets Ildsjelsamling
8.-9.september samlet MOT over 600 Ildsjeler som alle brenner for det samme: å utvikle robuste ungdommer, som inkluderer alle!
PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Fredag 12. november arrangerte MOT Norge sitt første frokostmøte for våre samarbeidspartnere og andre aktører i næringslivet.
Nærmere 60 personer tok turen til Thon Hotel Prinsen i Trondheim – for å høre hvordan næringslivet sammen med MOT Norge kan skape et varmere og tryggere samfunn.
– Hvis du og din bedrift virkelig mener noe med samfunnsansvar og ønsker å bidra til noe positivt, ja da er MOT Norge en innertier å samarbeide med. De ungdommene MOT jobber med og styrker robustheten til, det er de arbeidstakerne som kommer til oss i morgen. Det å styrke den oppvoksende generasjonens robusthet er utrolig viktig – de skal både bidra til å forsterke vår interne kultur og det er også de som skal føre samfunnet videre, sier May Kristin Salberg, direktør Kvalitet & HR i Torghatten ASA.
Se video fra frokostmøtet nederst i saken!
Salberg holdt et spennende innlegg på frokostmøtet om hvordan Torghatten ASA, MOTs samarbeidspartner gjennom syv år, har benyttet MOTs filosofi og verktøy til å skape en sterk og robust bedriftskultur.
– De verktøyene MOT bruker er så ekstremt enkle. Vi har lært mye av MOT, blant annet å være bevisste på at vi alle har med oss noe i den «usynlige» ryggsekken, forteller Salberg, før hun legger til:
– Vi bruker også verktøyet «6:1» for å bygge tillit, respekt og kultur. Det handler om å gi seks positive tilbakemeldinger for hver konstruktive tilbakemelding. Når vi da trenger å gi en liten korrigering, for eksempel forslag til forbedring, vil dette bli tatt imot på en gode måte.
Gode samarbeidspartnere er viktige for MOT Norge. Takket være deres økonomiske bidrag kan flere ungdom- og videregående skoler tilby MOT-programmer til ungdommene sine.
Flere av dagens partnere har vært trofaste samarbeidspartnere i flere år. Høsten 2020 startet daglig leder Mariann Janson i MOT Norge prosessen med å utvikle en ny strategi for næringslivspartnere. På frokostmøtet fredag ga Janson de fremmøtte et innblikk i hvordan MOT Norge har jobbet og jobber med bærekraft.
– Vi er ikke eksperter, men vi har startet en viktig prosess. Vi har valgt ut seks mål som er mest relevante og som har en kobling til MOT sine verdier, prinsipper og strategiske valg, påpeker Janson.
Tilstede på MOT Norges frokostmøte var også MOT-ambassadør og komiker Nils-Ingar Aadne. MOT-ambassadøren var opptatt av å formidle at alle kan føle seg som en vinner – selv om man ikke står øverst på pallen.
– Du må bare finne ut hva som gir deg glede. Alle trenger ikke å gå langløp på ski, for det skjønner jeg at folk kan synes er slitsomt, sier en smilende Nilsi og legger til:
– De to viktigste faktorene for å lykkes er vilje og trivsel. Det handler om å skape de trygge rammene for å prestere.
MOT-ambassadøren holdt foredraget «Gleden av å prestere» foran de nærmere 60 fremmøtte. Han la heller ikke skjul på viktigheten av å styrke neste generasjons robusthet,
– Alle opplever ikke å miste kjæresten sin over natta, men alle opplever kjipe ting i livet. MOT gjør en fantastisk jobb i klasserommene som ungdommene tar ned seg i fritiden.
Er du nysgjerrig på et samarbeid med MOT Norge? Ta kontakt med næringslivsansvarlig Gunvor Østgaard på 90842602 eller gunvor@mot.no.