Vil du styrke din psykiske helse? Her er 5 gode råd

MOT-ambassadør og psykolog Maria Østhassel deler fem gode råd til hvordan du kan ta vare på din egen psykiske helse.
styrke din psykiske helse

Det er ingen hemmelighet at livet går opp og ned. I perioder kan det til og med kjennes ganske tøft, og derfor er det viktig at vi tør å snakke om vår psykiske helse. I forbindelse med Verdensdagen for psykisk helse 10. oktober, har vi fått MOT-ambassadør og psykolog Maria Østhassel til å dele sine beste tips til hva du selv kan gjøre for å styrke din psykiske helse.

Vær i bevegelse!

– Når vi får opp pulsen så stimulerer det produksjonen av stoffer i hjernen som gir oss en følelse av velvære. Så prøv å være i fysisk aktivitet et par ganger ila uken, og beveg deg litt hver dag, tipser Østhassel.

Maria Østhassel er psykologen bak den populære kontoen @psyktdeg på sosiale medier.
BRENNER FOR PSYKISK HELSE: Maria Østhassel er psykologen bak den populære kontoen @psyktdeg på sosiale medier.

Gode relasjoner

– Velg relasjoner som gjør deg godt. Dersom du befinner deg i vennskap eller kjæresteforhold som tapper deg for energi og for deg til å føle deg dårlig, så kan man velge dem bort, påpeker psykologen og legger ikke skjul på at det kan være vondt og vanskelig.

Hun forteller at de fleste håper og tror at ting vil bli bedre. Men dersom det ikke blir bedre, og du har gitt beskjed om hva du trenger – risikerer du å bli skuffet gang på gang.

– Da kan du se om du finner nye relasjoner som er mer oppbyggelige for deg.

Ha MOT til å bry deg: Du kan faktisk gjøre en forskjell!

Prioriter søvn

Det er kanskje ikke like enkelt å prioritere i hverdagen, men visste du at søvn er en viktig faktor som kan styrke din psykiske helse?

– Selv om du helst vil se en episode til av favorittserien, eller vil scrolle på TikTok til langt inn i natta, så får du en bedre dag i morgen om du legger deg på et tidspunkt hvor du sikrer deg nok søvn, anbefaler Østhassel.

Gode «leveregler» på sosiale medier

Forskning tyder på at tid som brukes på sosiale medier henger sammen med psykiske helseplager. En norsk studie, som undersøkte ungdoms psykiske helse under koronapandemien, viste at mer tid på sosiale medier hadde en sammenheng med høyere nivå av angst- og depresjonssymptomer og ensomhet.

For å styrke din psykiske helse, kan det være lurt å ha et bevisst forhold til bruken av sosiale medier. Psykolog Østhassel anbefaler at du legger merke til hvordan du føler deg etter å ha sittet og scrollet på sosiale medier.

– Føler du deg tilfreds med deg selv, eller føler du deg ensom eller at du bør endre på noe ved deg? Hvis du kjenner deg ensom og mindre tilfreds med deg selv, etter du har scrollet igjennom feeden din på SoMe, så anbefaler jeg at du slutter å følge de menneskene som gir deg den følelsen.

For selv om du er klar over at de er en filtrert utgave av dem du følger, og at livet deres ikke er slik som det fremstilles, så vil det likevel kunne ha en negativ effekt på selvfølelsen din, ifølge psykologen.

– Så gjør deg selv en tjeneste, og slutt å følge dem du anser som «vellykkede glansbilder», dersom det medfører personlig misnøye.

Styrk din egen selvfølelse

Mens selvtillit handler om din egen vurdering av egne prestasjoner, hvor godt du evner å håndtere oppgaver og prestere, har selvfølelse ingenting med prestasjoner å gjøre. Ifølge Mental Helse er selvfølelse en vurderingen av din egen verdi. Selv om du presterer dårlig, kan du likevel kjenne at du er verdifull som menneske.

Østhassel anbefaler å bruke tid på noe som gir deg en følelse av mestring.

– Ved å finne interesser og bruke tid på dem, vil den gode følelsen av mestring tas med utover andre arenaer i livet, og være positivt for selvfølelsen. Mennesker med god selvfølelse tar gjerne ansvar for sitt eget liv, og tar seg ikke overstyre av forbigående tanker og følelser, forklarer psykologen.

Derfor kan det være hensiktsmessig å bli bevisst over forholdet til sine egne tanker og følelser.

– Noen tror veldig på tankene, som kan være uheldig, særlig hvis det ofte dukker opp negative tanker om seg selv. Da kan man forsøke å ta et skritt tilbake og bare observere tankene sine, uten å hoppe på dem, og bare la dem passere. Tanker kommer og går, helt tilfeldig, uten at du kan styre det. Men du trenger ikke å la dem styre livet ditt.

Har du lest? Derfor må vi tørre å snakke om vår psykiske helse