– Vi må tørre å snakke om vår psykiske helse

Vår psykiske helse er like viktig som den fysiske helsa vår. Hvorfor er det da så mye vanskeligere å snakke om hvordan vi har det psykisk?
Illustrasjon: Lisa Aisato

Alle har vi en psykisk helse, og det er viktig at vi tar vare på den. I løpet av livet vil de fleste av oss oppleve utfordringer og hendelser som gjør at vår psykiske helse kan oppleves mindre god i perioder. Selv om det kan føles tungt og innimellom nesten uutholdelig, er det faktisk helt normalt.

Livet innebærer et spekter av følelser og det er menneskelig å kjenne på de ulike følelsene – gode som dårlige.

Tenk på ryggsekken

Men. Det er også viktig å snakke om de vonde følelsene eller tankene som stadig vender tilbake. La oss tenke på vår psykiske helse som en ryggsekk vi bærer gjennom livet.

Som du kanskje allerede har erfart byr livet på både opp- og nedturer, og da er det viktig å tenke over hva vi putter i ryggsekken. For fylles sekken av for mange tunge laster vil den til slutt bli veldig tung å bære.

Det er som Sondre Justad synger: «Man blir sliten av å bær på hemmeligheta».

Si det høyt. Snakk om det

Vi i MOT Norge ønsker å styrke deg til å ha mot til å leve, også når livet butter litt imot. Si det høyt. Snakk om det. Finn deg en person du stoler på, enten det er noen i familien, en venn, naboen, en lærer eller helsesykepleieren på skolen. Bare tør å åpne døra på gløtt.

Alt det vonde vil muligens ikke forsvinne, men det vil ikke lenger være bekmørkt og ryggsekken vil trolig føles litt lettere.

Eller kanskje du kan være den personen noen tør å åpne seg til? Vis mot til å bry deg. Det krever ikke så mye. Start med et smil. Si hei. Vis at du ser dem. Tør å spørre: «Hvordan har du det?». Det kan bety mer enn du tror.

Glem insta, snap, TikTok og YouTube

I dagens samfunn og spesielt på sosiale medier presenteres vi daglig for alt som tilsynelatende er perfekt. Glem insta, snap, Tik Tok og YouTube i noen minutter.

Har du egentlig tenkt over hva som er viktig for deg og din psykiske helse? Hva er det som får deg til å trekke på smilebåndet? Og nei, da tenker jeg ikke på morsomme memes på sosiale medier, men på det som gir deg en skikkelig godfølelse. Du vet, den følelsen som gjør at du føler deg skikkelig bra. Det er ikke sikkert at du har et svar akkurat her og nå.

Men jeg utfordrer deg. Gjør noe positivt for deg selv, alene eller sammen med andre, som kan bidra til å styrke din psykiske helse!

Trenger du noen å snakke med?
  • Mental Helses hjelpetelefon: 116 123

Et døgnåpent telefontilbud.

Her kan du sende inn skriftlige meldinger anonymt hele døgnet og du får svar innen 24 timer. Chat er åpen døgnet rundt.

  • Kirkens SOS: 22 40 00 40

En døgnåpen krisetjeneste som har åpent alle dager, også i ferier og høytider.

Chatten er åpen hver dag fra kl.18.30-22.30 og torsdag til søndag har de enkelte ganger utvidet åpningstid frem til 01.30. Ved kø på chatten, kan du sende SOS-melding og du får svar innen 24 timer.

  • Alarmtelefon for barn og unge: 116 111

Gratis døgnåpen telefon for barn og unge som er utsatt for vold, omsorgssvikt og overgrep. De besvarer også henvendelser på chat, sms og e-post. Voksne som er bekymret for et barn kan også benytte denne tjenesten.

Anonym chattetjeneste for barn og unge som har åpent søndag til fredag fra kl. 15.00-21.00

Ønsker du å snakke med noen andre? Psykologiforeningen har laget en utfyllende liste over flere hjelpetelefoner og nettsider som kan være aktuelle.