Nå er boken «Skolen som samfunnsbygger. Å bli til noen, ikke bare noe» ute. Gjennom teori og eksempler illustrerer boken hvordan skoleansatte kan bidra til å styrke ungdoms motstandskraft og hvordan de kan jobbe for å utvikle en inkluderende kultur.
Bjørg-Elin Moen er leder for programmet «Skolen som samfunnsbygger» i MOT. Boka har hun skrevet sammen med søsteren Grete Lillian Moen.
– Boka er et resultat av langvarige samtaler over flere år, hvor temaet barn og unges oppvekstsvilkår har vært en gjenganger mellom meg og Grete Lillian, sier Bjørg-Elin.
Bjørg-Elin har med sin bakgrunn vært opptatt av positiv psykologi og den enkeltes muligheter for vekst. Grete har bakgrunn fra barnevern og psykisk helse. Hun har vært opptatt av å formidle at ikke alle har samme muligheter eller ressurser rundt seg.
– Fellesnevneren for oss er en dyp respekt for det enkelte individ, og betydningen av å bli respektert for den man er, ikke for hva en gjør, understreker Bjørg-Elin.
Boka er utgitt av Cappelen Damm Akademisk og passer for:
Lærere
Studenter i lærerutdanningene
Andre yrkesgrupper som jobber med barn og ungdom
Har du spørsmål om boka? Send gjerne en mail til mot@mot.no. Vil du lese introduksjonen, klikk her.
Skolen har en sentral rolle i utviklingen av unge mennesker
Hovedtittelen «Skolen som samfunnsbygger»viser til den sentrale rollen skolen har i utviklingen av unge mennesker. Ungdom fra alle miljøer og samfunnslag møtes på skolen, og skolen er en av de viktigste arenaene for påvirkning i samfunnet.
– I boka «Skolen som samfunnsbygger. Å bli til noen, ikke bare noe», vektlegger Grete og jeg den sentrale rollen skolen har i arbeidet med inkludering og utvikling av motstandsdyktige, unge mennesker, forteller Bjørg-Elin.
Professor Ottar Ness fra Institutt for pedagogikk og livslang læring ved NTNU, sier følgende om boken:
– Dette er en etterlengtet bok som viser hvordan skolen er en viktig møteplass i samfunnet for sosial inklusjon og deltakelse – og ikke en institusjon som «bare» leverer oppveksttjenester. Forfatterne tar tak i det som skaper vekst, utvikling og sosial læring i, og mellom mennesker. De forteller ikke bare hva som er viktig, men de viser hvordan skole, lærere, foreldre, barn og andre kan samarbeide for at skolen er med på å skape gode læringsmiljø og samfunn. Videre anerkjenner de det gode som alle aktører gjør allerede, og viser hvordan dette kan bygges videre på for å skape livskvalitet, god læring og gode og trygge samfunn for barn og ungdom i fellesskap!
Teori og praksis
Teori og praksiseksempler illustrerer hvordan skoleansatte kan bidra til å styrke ungdoms motstandskraft og hvordan de kan jobbe for å utvikle en inkluderende kultur. Boka er delt inn i tre deler, og fungerer også som et oppslagsverk.
– Bokas faglige ramme, kombinert med eksempler fra praksis, vil gi de som jobber med unge på skoler ny forståelse, gode ideer og bekreftelse på at det arbeidet de gjør for elevene er viktig, sier Bjørg-Elin.
Eksemplene gjør teksten levende og lett å lese.
Det må en landsby til …
Bjørg-Elin har gjennom de siste fem årene samarbeidet med over 130 skoler som har MOT-programmet «Skolen som samfunnsbygger».
– Jeg har blitt inspirert av rektorer og andre skoleansatte som har delt eksempler og historier om hvordan de jobber for å skape en inkluderende kultur på skolen. Til slutt føltes det som om jeg ikke lenger kunne sitte på alt dette uten å dele det med flere enn de jeg fysisk møter ute på skolene, sier Bjørg-Elin entusiastisk.
Forfatterne håper også at boka vil bidra til å rette fokuset mot den enkelte ungdoms personlige utvikling og livsmestring.
– Jeg er imponert over den jobben Bjørg-Elin har gjort med boken. Jeg tror boken vil være til god hjelp for mange rektorer og skoleledere. Boken vil også treffe andre som jobber med og rundt ungdommer. Alle ansatte i MOT har fått boken, og tilbakemeldingene har vært entydig positive, sier Mariann Janson, leder i MOT Norge.
«It takes a village to raise a child”. Vi i MOT tror på felles ansvar.
MOT-programmet Skolen som samfunnsbygger er et forsterkningsprogram for skoler som allerede har MOT som en del av undervisningen. Gjennom foredrag og aktiviteter involverer vi rektorer, ansatte på skoler og gjerne lokalsamfunn i det å bygge et inkluderende klassemiljø – og et varmere samfunn.
Denne helgen går NM på ski av stabelen i Trondheim. En av dem som står på startstreken er vår MOT-ambassadør, Anna Svendsen. Langrennsløperen fra Tromsø brenner for at ungdom skal ha mot til å følge drømmene sine, og å ikke gi opp på veien. Hun har selv erfart hvor viktig det er å ha troa på seg selv og på de mål man setter seg.
Inkludering, mangfold og MOT er minst like viktig som før! Året har ikke startet fritt for Covid. Skolene er på rødt nivå, mange sitter på hjemmekontor, og på Gjerdrum er det et stort sår. Gjerdrum ungdomsskole har MOT, og våre tanker går til hele lokalsamfunnet. Vi har startet på nok et nytt og annerledes år. […]
Personvernerklæringen handler om hvordan denne nettsiden samler inn og bruker informasjon om besøkende. Erklæringen inneholder informasjon du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedet vårt, og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger.Juridisk eier av nettsiden er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Det er frivillig for de som besøker nettsidene å oppgi personopplysninger i forbindelse med tjenester som å motta nyhetsbrev og benytte del- og tipstjenesten. Behandlingsgrunnlaget er samtykke fra den enkelte, med mindre annet er spesifisert.
1. Webanalyse og informasjonskapsler (cookies)
Som en viktig del av arbeidet med å lage et brukervennlig nettsted, ser vi på brukermønsteret til de som besøker nettstedet. For å analysere informasjonen, bruker vi analyseverktøyet Google Analytics. Google Analytics bruker informasjonskapsler/cookies (små tekstfiler som nettstedet lagrer på brukerens datamaskin), som registrerer brukernes IP-adresse, og som gir informasjon om den enkelte brukers bevegelser på nett. Eksempler på hva statistikken gir oss svar på er; hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes. Ingen av informasjonskapslene gjør at vi kan knytte informasjon om din bruk av nettstedet til deg som enkeltperson.Informasjonen som samles inn av Google Analytics, lagres på Googles servere i USA. Mottatte opplysninger er underlagt Googles retningslinjer for personvern.En IP-adresse er definert som en personopplysning fordi den kan spores tilbake til en bestemt maskinvare og dermed til en enkeltperson. Vi bruker Google Analytics sin sporingskode som anonymiserer IP-adressen før informasjonen lagres og bearbeides av Google. Dermed kan ikke den lagrede IP-adressen brukes til å identifisere den enkelte brukeren.
2. Søk
Hvis nettsiden har søkefunksjon så lagrer informasjon om hvilke søkeord brukerne benytter i Google Analytics. Formålet med lagringen er å gjøre informasjonstilbudet vårt bedre. Bruksmønsteret for søk lagres i aggregert form. Det er bare søkeordet som lagres, og de kan ikke kobles til andre opplysninger om brukerne, slik som til IP-adressene.
3. Del/tips-tjenesten
Funksjonen "Del med andre" kan brukes til å videresende lenker til nettstedet på e-post, eller til å dele innholdet på sosiale nettsamfunn. Opplysninger om tips logges ikke hos oss, men brukes kun der og da til å legge inn tipset hos nettsamfunnet. Vi kan imidlertid ikke garantere at nettsamfunnet ikke logger disse opplysningene. Alle slike tjenester bør derfor brukes med vett. Dersom du benytter e-postfunksjonen, bruker vi bare de oppgitte e-postadressene til å sende meldingen videre uten noen form for lagring.
4. Nyhetsbrev
Nettsiden kan sende ut nyhetsbrev via epost hvis du har registrert deg for å motta dette. For at vi skal kunne sende e-post må du registrere en e-postadresse. Mailchimp er databehandler for nyhetsbrevet. E-postadressen lagres i en egen database, deles ikke med andre og slettes når du sier opp abonnementet. E-postadressen slettes også om vi får tilbakemelding om at den ikke er aktiv.
5. Påmelding, skjema
Nettsiden kan ha skjema for påmelding, kontaktskjema eller andre skjema. Disse skjemaene er tilgjengeliggjort for publikum for å utføre de oppgaver de er ment å gjøre. Påmeldingsskjema er for at besøkende kan melde seg på eller registrere seg.Kontaktskjema er for at besøkende enkelt kan sende en melding til nettsidens kontaktperson.Vi ber da om navnet på innsender og kontaktinformasjon til denne. Personopplysninger vi mottar blir ikke benyttet til andre formål enn å svare på henvendelsen.Skjema sendes som epost via Mailgun som tredjepartsløsning. Hele innsendelen blir lagret hos Mailgun i 24 timer. Mellom 24 timer og 30 dager er det kun mailheader som blir oppbevart før innsendelsen blir slettet etter 30 dager. Årsaken til denne lagringen er for å bekrefte om eposter blir sendt fra nettsiden og videresendt til riktig mottaker. Når eposten er mottatt av mottaker så er det opp til mottaker å avgjøre Databehandlingsbehovet av eposten.
6. Side- og tjenestefunksjonalitet
Det blir brukt informasjonskapsler i drift og presentasjon av data fra nettsteder. Slike informasjonskapsler kan inneholde informasjon om språkkode for språk valgt av brukeren. Det kan være informasjonskapsler med informasjon som støtter om lastbalanseringen av systemet slik at alle brukere blir sikret en best mulig opplevelse. Ved tjenester som krever innlogging eller søk kan det bli brukt informasjonskapsler som sikrer at tjenesten presenterer data til rett mottaker.
7. Hvordan håndtere informasjonskapsler i din nettleser