«Jeg ønsker at alle ungdomsskoleelevene i landet får MOT på sine skoler»

Leon Romestrand

Leon Romestrand har de siste ti årene brukt MOTs verdier aktivt i sitt arbeid som både lærer, rektor og MOT-coach, og nå gleder han seg til å engasjere seg på fulltid i MOT.

Denne uka starter Leon Romestrand (35) i sin nye jobb i MOT Norge. Han kommer fra stillingen som rektor ved Ulstein ungdomsskule, og skal i tida framover jobbe med MOT-programmet «Skolen som samfunnsbygger», drive lederutvikling og -støtte, samt holde foredrag for de skolene som er med i programmet.

– Jeg er kjempeglad for å ha fått Leon med på laget, og tror han vil styrke teamet vårt, i og med at han kommer fra en hverdag som skoleleder. Han har kjent hvordan MOT fungerer i praksis på skolen, og jeg har fått et veldig godt førsteinntrykk. Han er kunnskapsrik, energisk og framoverlent, og jeg gleder meg til å bli bedre kjent med ham, sier daglig leder i MOT, Mariann Janson.

Tolv år i skolen

Leon vokste opp med storfamilien i grenda Barstadvik i Ørsta på Sunnmøre, og startet i 2008 lærerkarrieren på Sula ungdomsskule utenfor Ålesund. Allerede året etter ble han utdannet som MOT-coach ved skolen.

– Jeg ble fort engasjert i MOTs verdier, og så raskt at systematikken i programmet «Robust ungdom» var solid, og traff ungdommene på en måte jeg ikke hadde klart tidligere som lærer. Jeg husker tilbake til 2010, og de første gangene jeg hadde på meg MOT t-skjorta på en vanlig dag på skolen, og så hvor mange ungdommer som ønska kontakt med meg på grunn av MOT-logoen.

Etter fire år i Sula gikk ferden videre til Stavanger i
2012, hvor Leon jobbet som avdelingsleder i Stavangerskolen, før han i 2016 vendte
hjem til Ørsta for å starte i rektorstillingen ved Ulstein ungdomsskule, som også
er en MOT-skole.

Tung satsing på MOT ved Ulstein ungdomsskule

– Etter 8 år som skoleleder, har jeg gang på gang blitt overrasket over hvor mye positivt en person kan utrette på en arbeidsplass, og tenk da på når du har et helt MOT-lag som påvirker ungdommene på skolen – da snakker vi. Min «passion» er å belyse hvor viktig den enkelte ansatte på en skole kan være for elever og kollegaer.

Under Leons ledelse valgte derfor Ulstein ungdomsskule å utvide MOT-satsingen til også å gjelde «Skolen som samfunnsbygger», et program som særlig rettes mot de ansatte i skolen.

– Jeg opplevde at «Robust ungdom» var veldig bra for ungdommene og MOT-coachene, men at ikke alle ansatte hadde et eierskap til MOT på skolen. Etter å ha hatt fire år med «Skolen som samfunnsbygger» med en dyktig foredragsholder og solid innhold, har vi nå fått en skole der flere og flere tilsatte føler eierforhold til programmet. Det er viktig at alle føler at «vi er en MOT-skole».

MOT har påvirket rektorjobben

Som rektor har Leon også valgt å bruke noe av tida på å være MOT-coach, i tillegg til stort fokus på gjennomføring av både «Robust ungdom» og «Skolen som samfunnsbygger».

– Jeg ser hvor mye MOT har påvirket min jobb som rektor. Det er kvalitet i alle ledd, og det går hånd i hånd med fagfornyinga som alle skolene jobber med nå. Dette er oppskriften for at alle tilsatte ved en skole utøver godt elev- og menneskesyn i møte med ungdommene. Vi rektorer jobber mye med forskning, og ønsker den beste skolen for elevene våre. Da jeg lærte om de tre relasjonsnormene «skape godfølelsen», «vise bakgrunnsforståelse» og «praktisere tøff kjærlighet» i programmet «Skolen som samfunnsbygger», opplevde jeg at de oppsummerte systematikken jeg hadde prøvd å få til på egen skole, og at jeg kunne jobbe videre med disse på egen skole.

Hva har vært det mest positive med MOT-samarbeidet for Ulstein ungdomsskule de siste årene?

– Det er det positive elev- og menneskesynet som MOT fronter i programmene sine. Det er bunnsolid, og er det viktigste som må være på plass ved en skole, spør du meg. Rent konkret kom en av de fineste MOT-opplevelsene da vi kjøpte inn 450 MOT-t-skjorter til alle elever og tilsatte i forbindelse med «MOT til å glede-dagen», og hadde fellesdans i aulaen. Da kunne du virkelig kjenne på godfølelsen, og at vi alle var et felles lag. Det var også herlig å se mange tilsatte og elever gå med MOT-skjorta si i hverdagen ellers. Det var elev som sa til meg: «Tusen takk, jeg skal aldri ta av meg denne t-skjorta».

Drømmer om å bli pappa

Under de mektige Sunnmørsalpene i Ørsta bor Leon i dag sammen med samboeren Jonas, hunden Frisk og katten Rask, og der lever de en svært aktiv hverdag.

– Vi har en fantastisk natur her på Sunnmøre, så vi er mye på toppturer og teltturer. Jeg jobber også på et treningssenter hvor jeg har spinning- og styrketimer noen timer i uka. Ellers er jeg sosial og liker godt å bruke tiden min på storfamilien og venner.

Hva er drømmen din?

– Akkurat nå er vi i en adopsjonsprosess, så jeg har en drøm om å bli pappa i fremtiden.

Nå ser Leon frem til å jobbe fulltid i MOT, for å kunne være med å veilede og hjelpe rektorer og ansatte i skolen.

– Det er slik kvalitet på MOT sine program. Jeg ser veldig fram til å kunne være med på et lag som alle sammen påvirker nesten 70 000 ungdommer rundt omkring i Norge, og jeg ønsker at alle ungdomsskoleelevene i landet får MOT på sine skoler.

Leon om de tre MOT-verdiene
En gang du viste MOT til å leve?

– I fjor var jeg på fjelltur med våtdrakt i sekken, og tok fossen ned igjen som sklie. Moro! Du finner meg ofte på trampolina i hagen for å lære nye triks.

MOT til å bry seg?

– Forrige uke hadde jeg en fantastisk dag sammen med farmor på 91 år. Hun var sliten, og orket ikke å begynne på hagearbeidet til våren. En kveld ringte jeg henne og sa at jeg og Jonas kom hjem til henne etter jobb for å hjelpe henne med hagen. Hun ble så glad, og på ettermiddagen endte hun opp med å ligge på alle fire sammen med oss for å luke ugress. Kvalitetstid!

Mot til å si nei?

– Det å gå egne veier, og at alle valg jeg tar privat og i jobbsammenheng ikke går på akkord med mine verdier.

Fire om
Leon:

Joshua Anders Riyawong, 10. klassing ved Ulstein ungdomsskule:
– Omsorgsfull, vennlig, snill og fantastisk! Det tenker jeg om Leon, som har vært en veldig god rektor for oss elever. Leon er en person som det går an å gå til og snakke med når som helst. Han får elever til å føle seg hjemme ved at han behandler alle rettferdig. Når han møter oss og ønsker oss god morgen bruker han alltid navnet vårt. Han tar seg tid til å bli kjent med elevene, og akkurat dette gjør at han er verdens beste rektor. Jeg kommer til å savne Leon. Lykke til, Leon!

Gunhild Verås Grimstad, rådgiver og MOT-coach ved Ulstein ungdomsskule:
– Leon er en positiv, modig, verdibasert og tydelig rektor. Han har høye ambisjoner og et raust elevsyn. Leon formidler tydelige forventninger både til seg selv, tilsatte, foresatte og elever. Han formidler at det viktigste er å ta vare på hverandre, å ta vare på mangfoldet og å ta vare på seg selv – elevene skal få vite at de er gode nok!

Ingunn Holm Reppen, lærer ved Ulstein ungdomsskule
– Leon er en effektiv og tydelig leder, der vi vet hva han forventer av oss. Han har et raust verdisyn. Han har også et svært godt elevsyn, og vil det beste for alle elevene. Leon har tatt tak i mye ved skolen vår, og sett i gang mange gode trivselstiltak som kommer elevene til gode. Han strekker seg også langt for oss tilsatte. Han har stor respekt for det å komme presis til møter og andre aktiviteter.

– Gjennom disse fire årene har jeg også lært Leon å kjenne som en humørfylt mann med et åpent sinn. Han er ikke redd for å dele av og om seg selv, noe jeg syns er viktig for å forstå «det hele mennesket». 

Marie Flatin, ungdomsarbeider, MOT-koordinator og -coach i Ulstein:
– Leon er en person som gir energi. Han er inkluderende og raus. Som rektor er han tydelig med tanke på forventninger, og på hvor viktig det er med mangfold. Det har vært en stor glede å samarbeide med Leon. Han har vært en viktig spiller på «mitt landslag», og en avgjørende bidragsyter i arbeidet med å forankre de gode MOT-verdiene i alt som har med skolen å gjøre. Jeg ønsker Leon lykke til i ny spennende jobb, og gleder meg til han kommer på besøk til Ulstein ungdomsskule.

Og med dette ønsker vi i MOT Leon hjertelig velkommen.