Meny
Meny

I dag har vi styrket ungdoms MOT i 20 år

Det startet med en lidenskap for mennesket, og en drøm om styrke ungdoms MOT i 1997.

20 år senere er MOT en viktig ungdoms- og samfunnsbygger som hver dag arbeiderIMG_3418
for å utvikle robust ungdom, som inkluderer alle. I 20 år har det blitt lagt ned en uvurderlig innsats fra ildsjeler og frivillige hvert eneste år. Nå har MOT over 66 000 elever landet over som er en del av MOTs program “Robust ungdom”.

– MOT arbeider for å skape robuste ungdommer, som inkluderer alle. Vi ønsker å utvikle robuste ungdommer som er sterk i seg selv, men samtidig tror vi også at det har en dobbelteffekt, fordi robuste ungdommer vil enklere klare å inkludere og ta vare på dem rundt seg også. Slik kan vi skape et varmere og tryggere samfunn, sier MOTs gründer Atle Vårvik.

På samme dagUngdom-med-MOT-Ugla-07-1

Det var på denne dagen (22.februar) i 1997 at han stiftet MOT sammen med Johann Olav Koss, Rune Bratseth og Dag Otto Lauritzen i Trondheim. Den gang startet det som et kalenderprosjekt, hvor mange kjente personligheter og toppidrettsutøvere stilte opp for å fronte MOTs budskap om å ha mot til å leve, bry seg og si nei. Elitelagene i toppfotballen begynte å spille med MOT-logoen på ryggen, og flere fikk kjennskap til mot-navnet, som ifølge stifteren ble valgt fordi det ligger stor styrke i det. 

– Jeg liker å vise til et sitat fra Aristoteles som sier at “Mot er den viktigste egenskapen et menneske kan ha fordi den er en garanti for de andre egenskapene og verdiene vi ønsker å stå for, sier Vårvik. 

Like aktuelt i da

MOTs program “Robust ungdom” har ikke endret seg mye siden 1997, som er noe organisasjonen er stolte over. Det har gjort at MOT kan vise til resultater over mange år hvor vi har oppnådd mindre hyppig mobbing, færre ungdommer uten en eneste venn, mindre psykiske vansker og mindre hyppig rusmisbruk

– Ungdommer i dag har kanskje andre utfordringer enn tidligere, men MOT til å leve, MOT til å bry seg og MOT til å si nei er universelle verdier som er like aktuelle i dag som de var for tyve år siden, forteller Vårvik. 

De neste 20 sa_skolering

Og det er ikke bare i Norge disse verdiene er aktuelle, for de siste årene har også MOT fått solid rotfeste utover dette landets grenser. MOT har etablert seg i Sør-Afrika, Thailand, Latvia og Danmark, hvor det også jobbes for å utvikle en kultur som byr på mennesker som er robuste, og kulturer hvor alle er inkluderte.

– Det er er en stor bekreftelse for MOT at programmet kan overføres til andre land. Skolene der skaper resultater og magiske øyeblikk hver dag, og det viser hvor viktig mot er, uansett hvor man er i verden. MOT skal fortsette å spre seg, og være en viktig ungdoms- og samfunnsbygger de neste 20 årene også, avslutter Vårvik.  

 

Del denne artikkelen

Til toppen

Hovedsamarbeidspartnere

Reitan Convenience
Uno-X Energi
SpareBank1 SMN
Gjensidigestiftelsen
Finans Norge

Mot støttes av:

Utdanningsdirektoratet
Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet
Helsedirektoratet

Personvernerklæring

Personvernerklæringen handler om hvordan denne nettsiden samler inn og bruker informasjon om besøkende. Erklæringen inneholder informasjon du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedet vårt (personopplysningsloven § 19), og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger (personopplysningsloven § 18, 1.ledd). Juridisk eier av nettsiden er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Det er frivillig for de som besøker nettsidene å oppgi personopplysninger i forbindelse med tjenester som å motta nyhetsbrev og benytte del- og tipstjenesten. Behandlingsgrunnlaget er samtykke fra den enkelte, med mindre annet er spesifisert.

1. Webanalyse og informasjonskapsler (cookies)

Som en viktig del av arbeidet med å lage et brukervennlig nettsted, ser vi på brukermønsteret til de som besøker nettstedet. For å analysere informasjonen, bruker vi analyseverktøyet Google Analytics. Google Analytics bruker informasjonskapsler/cookies (små tekstfiler som nettstedet lagrer på brukerens datamaskin), som registrerer brukernes IP-adresse, og som gir informasjon om den enkelte brukers bevegelser på nett. Eksempler på hva statistikken gir oss svar på er; hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes. Ingen av informasjonskapslene gjør at vi kan knytte informasjon om din bruk av nettstedet til deg som enkeltperson. Informasjonen som samles inn av Google Analytics, lagres på Googles servere i USA. Mottatte opplysninger er underlagt Googles retningslinjer for personvern. En IP-adresse er definert som en personopplysning fordi den kan spores tilbake til en bestemt maskinvare og dermed til en enkeltperson. Vi bruker Google Analytics sin sporingskode som anonymiserer IP-adressen før informasjonen lagres og bearbeides av Google. Dermed kan ikke den lagrede IP-adressen brukes til å identifisere den enkelte brukeren.

2. Søk

Hvis nettsiden har søkefunksjon så lagrer informasjon om hvilke søkeord brukerne benytter i Google Analytics. Formålet med lagringen er å gjøre informasjonstilbudet vårt bedre. Bruksmønsteret for søk lagres i aggregert form. Det er bare søkeordet som lagres, og de kan ikke kobles til andre opplysninger om brukerne, slik som til IP-adressene.

3. Del/tips-tjenesten

Funksjonen "Del med andre" kan brukes til å videresende lenker til nettstedet på e-post, eller til å dele innholdet på sosiale nettsamfunn. Opplysninger om tips logges ikke hos oss, men brukes kun der og da til å legge inn tipset hos nettsamfunnet. Vi kan imidlertid ikke garantere at nettsamfunnet ikke logger disse opplysningene. Alle slike tjenester bør derfor brukes med vett. Dersom du benytter e-postfunksjonen, bruker vi bare de oppgitte e-postadressene til å sende meldingen videre uten noen form for lagring.

4. Nyhetsbrev

Nettsiden kan sende ut nyhetsbrev via epost hvis du har registrert deg for å motta dette. For at vi skal kunne sende e-post må du registrere en e-postadresse. Mailchimp er databehandler for nyhetsbrevet. E-postadressen lagres i en egen database, deles ikke med andre og slettes når du sier opp abonnementet. E-postadressen slettes også om vi får tilbakemelding om at den ikke er aktiv.

5. Påmelding, skjema

Nettsiden kan ha skjema for påmelding, kontaktskjema eller andre skjema. Disse skjemaene er tilgjengeliggjort for publikum for å utføre de oppgaver de er ment å gjøre. Påmeldingsskjema er for at besøkende kan melde seg på eller registrere seg. Kontaktskjema er for at besøkende enkelt kan sende en melding til nettsidens kontaktperson. Vi ber da om navnet på innsender og kontaktinformasjon til denne. Personopplysninger vi mottar blir ikke benyttet til andre formål enn å svare på henvendelsen. Skjema sendes som epost via Mailgun som tredjepartsløsning. Hele innsendelen blir lagret hos Mailgun i 24 timer. Mellom 24 timer og 30 dager er det kun mailheader som blir oppbevart før innsendelsen blir slettet etter 30 dager. Årsaken til denne lagringen er for å bekrefte om eposter blir sendt fra nettsiden og videresendt til riktig mottaker. Når eposten er mottatt av mottaker så er det opp til mottaker å avgjøre Databehandlingsbehovet av eposten.

6. Side- og tjenestefunksjonalitet

Det blir brukt informasjonskapsler i drift og presentasjon av data fra nettsteder. Slike informasjonskapsler kan inneholde informasjon om språkkode for språk valgt av brukeren. Det kan være informasjonskapsler med informasjon som støtter om lastbalanseringen av systemet slik at alle brukere blir sikret en best mulig opplevelse. Ved tjenester som krever innlogging eller søk kan det bli brukt informasjonskapsler som sikrer at tjenesten presenterer data til rett mottaker.

7. Hvordan håndtere informasjonskapsler i din nettleser

www.nettvett.no kan du lese om hvordan du stiller inn nettleseren for å godta/avvise informasjonskapsler, og få tips til sikrere bruk av internett.