Meny
Meny

Body Shops grunnlegger – en krysning av Robin Hood og Mor Teresa

Anita Roddick fra Storbritannia er grunnleggeren av The Body Shop,  en ekstrem verdibasert virksomhet. Det er i dag over 2500 butikker i over 60 land.

Roddick startet foretaket i 1976 for å ha et levebrød for seg og de to døtrene mens ektemannen var på vandring igjennom Amerika. Hun har hele sitt liv vært svært samfunnsengasjert, noe som også preget The Body Shops virksomhet.  Anita Roddick beskrives som en kombinasjon av Robin Hood og Mor Teresa.

I 1990 grunnla hun også Children On The Edge – en veldedig organisasjon for å hjelpe vanskeligstilte barn i Øst-Europa og Asia.

For meg er hun forbilledlig gjennom hennes sosiale engasjement for å gjøre verden til en bedre plass å være. Hun dro også sitt sosiale engasjement med inn i The Body Shop. Hun var svært opptatt av at medarbeiderne og alle måtte vite at de kunne gjøre en forskjell i verden. «If you think you’re too small to have an impact, try going to bed with a mosquito» var hennes budskap til medarbeiderne og andre.

Det er forbilledlig den måten Roddick drev Body Shop på. 14 år etter at hun hadde åpnet den første butikken var Body Shop i 39 land, og de hadde fortsatt ikke brukt annonsering som markedsføring, og Body Shop hadde heller ingen markedsavdeling. De fikk istedenfor redaksjonell omtale for alt de stod for. Body Shops etiske og sosiale verdier skapte deres finansielle verdier. «The market controls everything, but the market has no heart» sa hun.

Hennes inspirasjon til å være, og gjøre, en forskjell i verden fant sted da hun var 10 år gammel, og leste en bok om Holocaust.

Anita Roddick døde kun 64 år gammel i 2007.

Del denne artikkelen

Til toppen

Hovedsamarbeidspartnere

Reitan Convenience
Uno-X Energi
SpareBank1 SMN
Gjensidigestiftelsen
Finans Norge

Mot støttes av:

Utdanningsdirektoratet
Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet
Helsedirektoratet
Politidirektoratet